Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95

Arese RH95 bygging

Arese RH95 bygging

Touring bygger på F8 Tributo

Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.

Publisert Sist oppdatert

Vanligvis pleier Touring Superleggera å tilstå, frivillig og helt uten tortur, når de har tatt en bra bil, ribbet den for karosseri og interiør og erstattet det med sitt eget.

Aero 3 for eksempel der de overhodet ikke la skjul på at det var en Ferrari F12 som fikk lide.

Om dagens bil, som de av en eller annen grunn har kalt Arese, får vi ikke vite annet enn at den deler motor med F8 Tributo og har den samme 7-trinns dobbelclutch kassa.

Men når man ser nærmere etter: 265 cm er samme akselavstand som Ferrarien. Dekkdimensjonene er identiske. Størrelsen på bensintanken er også akkurat den samme.

Dessuten må hver av de 18 kundene som skal forsynes med denne bilen ta med sin egen donor-bil.

Hvorfor kunne de ikke nøye seg med drivlinje hvis det virkelig dreide seg om et helt eget chassis?

Denne tradisjonsrike karosseribyggeren (Arese er faktisk 95-års feiringen deres) heter jo Superleggera – superlett – til etternavn. Da er det litt feigt at de ikke engang oppgir vekten på bilen for at vi kan sjekke om det virkelig stemmer.

Nå er det imidlertid ikke noe som tyder på at et 100 prosent karbon-karosseri er lettere enn et hybrid med aluminium og stål og plastmaterialer – jeg har med andre ord en følelse av at denne er tyngre. Ikke minst fordi den er 17 cm lengre enn F8.

Det har da også gjort noe med selve designen. Snuten er fremtredende nok som den er, da blir den ikke mindre diskret av å sitte på et større overheng enn originalen gjør.

Dørene, som virkelig åpnes opp, skal sikre at bilen byr på litt italiensk drama og luftinntakene bak dørene ser ekte ut, og antyder ganske mye kraft.

Men luftinntak-periskopet på taket er nesten enda mer gutte-racer enn den finnen som på en eller annen måte hadde vokst ut fra ryggen på Aero 3.

Selvfølgelig er det alle muligheter for individuell skreddersøm her, både utvendig og innvendig.

Den første bilen, den på bildene, er Verde Pino med et interiør i Karamell og Kakao (sølevennlige kulører). Nummer to blir Alfa Romeo-inspirert rødt og hvitt, mens den tredje blir en oransje og blå Gulf-type bil.

Men, altså, hvorfor Arese? Riktignok ligger denne forstaden til Milano rett rundt hjørnet for der Touring holder til, men den er så å si uten attraksjoner og den eneste byen i hele verden som vil være vennskapsby er Mosonmagyaróvár i Ungarn!

Sa jeg uten attraksjoner? Arese har vært Alfa Romeo i 60 år. Først som stor fabrikk, i dag som museum – og definitivt verdt et besøk. Men hva en Ferraribasert Touring-karossert bil har med Arese å gjøre begriper jeg ikke.

Det finnes mange andre bra navn i dette distriktet.

Powered by Labrador CMS