-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
If advarer mot bulketorpedoer
En del bilister som er innblandet i kollisjoner blir utsatt for press og langvarige trusler fra motparten, opplyser forsikringsselskapet If.
Særlig unge og uerfarne sjåfører er lette ofre for ulike former for manipulasjon og press etter bulking.
– Vi har fått høre om flere tilfeller der motparten har tilbudt seg å fylle ut hele skademeldingen som en slags service, både del A og B. Hendelsesforløpet for ulykken har vært helt feil, og den unge sjåføren har urettmessig fått skylden, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– I andre tilfeller kan den unge føreren bli tilbudt å holde ulykken borte fra forsikringsselskapene mot oppgjør i kontanter. Pressmiddelet er gjerne mulig bonustap og høyere priser på forsikringen siden for foreldre og den unge. Som sylfersk bak rattet er en 18-åring et lett offer for påvirkning rett etter en småbulking, sier Clementz.
I fjor gjennomførte YouGov en spørreundersøkelse på vegne av If, og der svarte syv prosent som hadde fått skade på bilen at de hadde opplevd trusler i forbindelse med ulykken.
To prosent oppga at de hadde havnet i håndgemeng med den andre føreren. Ni prosent sa at de hadde opplevd munnhuggeri. 1008 personer over 18 år fra hele landet deltok i undersøkelsen.
Møter opp på døra
– Vi har dessverre vært borti noen tilfeller hvor motparten legger press over lang tid, for eksempel gjennom ubehagelige telefoner eller oppmøte på døra. I slike tilfeller anbefaler vi folk å ta kontakt med politiet. Du bør også informere forsikringsselskapet ditt med én gang hvis du blir utsatt for trusler, press eller manipulasjon, sier Sigmund Clementz i If.