Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1
Aston Martin Valkyrie #1

Valkyrien slippes fri

Aston Martin fikk sin Formel 1-bil på landeveien kjappere enn Mercedes-Benz fikk orden på sin.

Publisert Sist oppdatert

Kundene – og vi som sitter utenfor og glaner – venter fremdeles på Mercedes-AMG One, eller hva den skal hete.

Helt siden Lewis Hamilton viste frem bilen for første gang på Frankfurtutstillingen i 2017 har den dukket opp med jevne mellomrom – men fremdeles i ikke-ferdig form.

Valkyrien har egentlig hatt en enda lengre historie, men hun har skiftet retning flere ganger.

Hun startet som konsept hjemme på fabrikken i Gaydon sommeren 2016. Publikum møtte den i Genève 2017 i VP 1- formen.

Så dukket hun opp som en ny prototype, VP 2, i 2019, men denne gangen het hun produksjonsklar.

Hjemme i Affalterbach slet AMG-sjefen Tobias Moers med å få orden på ONE-modellen. Men så plutselig flyttet han til England som sjef for Aston Martin, og hva skjer? Jo han kan stolt fortelle at nå i november står den første Valkyrien klar til den første kunden.

Og dette skjedde omtrent samtidig med at en arie fra Wagners Die Walküre runget ut over utstillingshallene på Varemessen på Lillestrøm da den gamle Lincoln-bilen til Wagner-tolker over alle Wagner-tolkere, Kirsten Flagstad, ble avduket.

Jeg er enig i at det er stykke fra en Lincoln fra 1930-tallet og en Aston Martin fra neste århundre – men Valkyrie er Valkyrie da.

Eller ikke.

– Dette har vært et arbeid som har satt alle på de hardeste prøver, og jeg er veldig stolt over at vi nå har fullført vår første hypercar, sa Tobias Moers ved presentasjonen av Valkyrie #1.

Bilen håndbygges i et spesielt område på fabrikken i Gaydon – hver av de 150 bilene tar 2000 timer å bygge og hver testes på Silverstone før de overleveres eieren.

Det vil si – det med 150 biler er litt uklart. Det skal nemlig også bygges en serie uten tak – uten at jeg har oppfattet hvor mange det blir. Dessuten skal det bygges 40 enda mer ekstreme versjoner – utelukkende for banebruk. Men om disse 40 går inn i de 150 har jeg heller ikke oppfattet.

Både Red Bull og Cosworth er med på dette laget. Begge med en rekke bein trygt forankret i Formel 1. I tillegg er elbil-geniene fra Rimac sterkt inne i bildet. Skal man bygge en Formel 1 for veien, er det klart den må være hybrid.

Hvis du vil modellere en bil for en av de virtuelle racing-spillene som finnes, er spesifikasjonene omtrent slike:

Utvendige mål: 482 x 195 cm. Høyden aner jeg ikke. Men akselavstanden er 306 cm. Vekt, der håper jeg på 1050-1100 kg.

Baneversjonen får 38 cm ekstra akselavstand, og 96 mm bredere sporvidde foran mens den øker med 115 mm bak – uten at jeg kan fortelle deg hvilke mål originalen har her.

Variabel høyde over veien og variable aerodynamikk – ikke noe av det er lovlig på Formel 1 biler, så her har Valkyrien en fordel.

Cosworth-motoren er en 6,5-liters V12-er med 1000 hk + ved imponerende 10.500 omdreininger. Max. dreiemoment er på 740 Nm ved 7000. Dessuten kommer det 160 hester til, takket være Rimac.

Motoren veier 206 kg og gir altså 154 hk/liter, uten turbo! 7-trinns klikk-klakk-kasse og bakhjulsdrift.

Det er snakk om under tre sekunder til 100 og mer enn 320 km/t.

Men det jeg er virkelig spent på er om man vil kunne se spor av de kommende Valkyriene på Aston Martins ellers ganske begredelige regnskap og resultater. Med en pris på rundt £ 2,5 mill. burde det være en viss margin i bunnen?

Powered by Labrador CMS