-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Selvkjøring nordaførr
Mobility Forus, som til nå har holdt seg i Stavanger-området, trekker nordover med et selvkjøringsprogram i Bodø fra februar.
I utlandet vekker det litt oppsikt når de kan varte opp med overskrifter som «Arktisk Autonomi».
Det er kanskje ikke så lett å se for seg sivilisasjon nord for Polarsirkelen, men noe av bakgrunnen for forsøkene er faktisk at Bodø er så sivilisert at parkering i nærheten av sykehuset er et stort problem og at man derfor trenger en dedikert transporttjeneste dit.
Det planlegges å sette inn to Toyota ProAce elektriske biler i en 3,6 km lang rute som et supplement til de eksisterende rutene.
Som tidligere skal Forus bruke finskutviklet Sensible 4 software for å bestyre bilene, med en lang katalog nødvendig sensor-utstyr. Danske Holo bidrar med en overvåkings- og datasamle-plattform.
For å følge norsk lov vil det være en sikkerhetsfører om bord, klar til å gripe inn.
Hovedpoenget med øvelsen er imidlertid at Sensible 4 får vist at utstyret deres virker i alle slags klimaer. Og dermed er Bodø ganske velegnet.
– Bodø er kjent for å ha tre sesonger på en dag, sier Siri Vasshaug, prosjektsjef for Smarter Transport Bodø, – Hvis dette utstyret er brukbart i Bodø, er det brukbart overalt.
Linn Terese Lohne Marken, CEO for Mobility Forus, ser på prosjektet som litt mer enn bare en test av teknologien: – Vi tror at den ruten som er valgt vil være et praktisk og attraktivt alternativ til privatbilismen i sin alminnelighet.
Bodø er allerede vel etablert som en Smart-by, med en rekke oppegående program.
Og Sensible 4 er også veletablert som utvikler av elektroniske kjøreassistenter. De sier at i løpet av dette året skal de ha Dawn klar for salg.
Det er et program utviklet for last-mile leveranser med Nivå 4 selvkjøringskvaliteter.
Ikke så lite av utviklingen har skjedd sammen med Mobility Forus i Stavanger.