-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Selvkjøring nordaførr
Mobility Forus, som til nå har holdt seg i Stavanger-området, trekker nordover med et selvkjøringsprogram i Bodø fra februar.
I utlandet vekker det litt oppsikt når de kan varte opp med overskrifter som «Arktisk Autonomi».
Det er kanskje ikke så lett å se for seg sivilisasjon nord for Polarsirkelen, men noe av bakgrunnen for forsøkene er faktisk at Bodø er så sivilisert at parkering i nærheten av sykehuset er et stort problem og at man derfor trenger en dedikert transporttjeneste dit.
Det planlegges å sette inn to Toyota ProAce elektriske biler i en 3,6 km lang rute som et supplement til de eksisterende rutene.
Som tidligere skal Forus bruke finskutviklet Sensible 4 software for å bestyre bilene, med en lang katalog nødvendig sensor-utstyr. Danske Holo bidrar med en overvåkings- og datasamle-plattform.
For å følge norsk lov vil det være en sikkerhetsfører om bord, klar til å gripe inn.
Hovedpoenget med øvelsen er imidlertid at Sensible 4 får vist at utstyret deres virker i alle slags klimaer. Og dermed er Bodø ganske velegnet.
– Bodø er kjent for å ha tre sesonger på en dag, sier Siri Vasshaug, prosjektsjef for Smarter Transport Bodø, – Hvis dette utstyret er brukbart i Bodø, er det brukbart overalt.
Linn Terese Lohne Marken, CEO for Mobility Forus, ser på prosjektet som litt mer enn bare en test av teknologien: – Vi tror at den ruten som er valgt vil være et praktisk og attraktivt alternativ til privatbilismen i sin alminnelighet.
Bodø er allerede vel etablert som en Smart-by, med en rekke oppegående program.
Og Sensible 4 er også veletablert som utvikler av elektroniske kjøreassistenter. De sier at i løpet av dette året skal de ha Dawn klar for salg.
Det er et program utviklet for last-mile leveranser med Nivå 4 selvkjøringskvaliteter.
Ikke så lite av utviklingen har skjedd sammen med Mobility Forus i Stavanger.