Honda Civic Type R: Honda måler krefter mot seg selv - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Honda måler krefter mot seg selv
Honda har satt ny runderekord på Suzuka. Dermed knuste de den forrige rekorden satt av … Honda.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Det er ikke mange ukene siden Honda lanserte 11. generasjon Civic i europeisk drakt, men alle som kjenner Honda vet at ny Civic også innebærer ny entusiastbil. Nemlig Type R.

Ofte har denne fulgt et par år etter et generasjonsskifte, men denne gangen ser det ut som ting går raskere – de lover nemlig en ny Type R inneværende år. Uten at de røper noe som helst om ytelser, bortsett fra at den blir kjapp.

Nylig var de på Suzuka, arena for Japans Grand Prix siden 1987 (med et par unntak) og Hondas testbane siden 1962. Målet var å sette ny rekord for produksjonsbiler med forhjulsdrift.

Og det klarte de med glans. Den 5,8 kilometer lange og krevende banen ble rundet på 2 minutter og 23,120 sekunder.

(saken fortsetter)

Tregt i forhold til tiden F1-bilene bruker på runden, men 0,873 sekunder bedre enn den gamle rekorden satt av spesialversjonen Honda Civic Type R Limited Edition i 2021.

Forrige generasjon Type R hadde en periode runderekorden for forhjulsdrevne biler på Nordsløyfa, den er sikkert slått mange ganger etterpå.

Mer artig var innsatsen de gjorde i 2018 da Jenson Button avsluttet en kvintett hvor Honda hadde satt banerekord på fem kjente europeiske baner med like mange forskjellige sjåfører.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: