-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alle gode ting er fem
Inspirert av de legendariske turbofemmerne som ga Audi rallysuksess på 80-tallet, er TT RS på plass med 340 hester og en motorlyd som får deg til å hyle om kapp med turboen.
Når TT får etternavnet RS, blir det den kraftigste noensinne. Mens den første originale Quattro hadde 200 hester fra sin turbofemmer, byr 2,5-literen på 340 hester som presses ned i veibanen av et firehjulstrekksystem fra Haldex.
Trykk på knappen
Nede ved siden av gearspaken, finner du en knapp merket S. Den endrer gassresponsen, men viktigere – den åpner det andre av to eksosrør og gir en bassgang du aldri før har hørt i en Audi.
Den femsylindrede motoren er laget med utgangspunkt i en 2,5-liter som Volkswagen har brukt i Jetta i USA. Det er imidlertid stort sett bare blokka som er igjen, og med turboen i aksjon gir den en fantastisk overlyd under full gass, og det bobler og syder når du gearer ned.
Det å si at denne motoren er sterk i mellomregistret, er et understatement. Maks dreiemoment på 450 newtonmeter er tilgjengelig fra 1600 o/min og opp til 5300. Det gir en fleksibilitet som er imponerende.
0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder, og toppfarten - når den ikke er begrenset - er 280 kilometer i timen. Og over 250 km/t kommer du fortere enn du skulle tro – det kan jeg love.
Kan resten henge med?
Motoren er en så stor og viktig del av opplevelsen i TT RS, at det kan være vanskelig for resten av bilen å henge med. Ikke at man har slurvet – alt er i prinsippet forbedret fra en original TT.
Til tross for at handling, presisjon og styrefølelsen er forbedret, mangler TT fremdeles litt av den ekstreme intensiteten som denne motoren byr på.
TT RS blir aldri helt som de klassiske firehjulstrekkerne til Audi. Sammenligner du med storebror R8, som først og fremst er en bakhjulsdreven bil, blir det tydelig at TT RS med sitt firehjulstrekksystem fra Haldex i utgangspunktet trekker 85 prosent foran og de siste 15 bak.
Selvsagt flyttes kreftene etter grepet, og det skjer lynraskt, men det gjør at bilen blir noe understyrt når vi virkelig kan presse den rundt den gamle F1-banen Zolder i Belgia. Du kan imidlertid justere linjen gjennom svingene, ved å lette svakt på gassen – noe som ganske sikkert er en minst like rask måte å forsere kurvene på.
TT RS har selvsagt stabilitetskontroll, men denne kan deaktiveres i to trinn. Enten ESP sport mode, eller helt av.
Mer aggressiv
Det er ikke gjort noen rene plateendringer, men nye støtfangere, større eksosrør og en fast spoiler på bakluka gir TT RS et enda mer aggressivt utseende enn TT S.
Enkelte vil kanskje føle at bakspoileren, særlig på roadsterutgaven av TT RS, kan se ut som noe du har skrudd på sjøl, men da kan du i tilfelle bestille bilen med den samme utfellbare spoileren som finnes på den vanlige TTen, uten at det koster deg noe ekstra.
Det justerbare demperoppsettet, Magnetic Ride, er standard på TT RSene som skal selges i Norge. Dette aktiviseres også når du trykker på S-knappen.
Innvendig er det spesialdesignede sportsseter kledd med nappa, utstrakt bruk av aluminium og sportsratt som er flatt i bunnen. Dessuten er det RS-dekaler på forskjellige steder, i tilfelle du skulle glemme hva du kjører…
Koster som den smaker
Det kan være fristende å sitere Øystein Sundes sang om Byens hi-fi asyl; ” Her hjelper det lite med sparelån og sånt no, men kom gjerne innom med din byggelåns konto”.
Ferdig registrert kommer TT RS på 1.104.700 som coupé. Som roadster koster Audi TT RS 1.131.800 kroner på norske skilter.
Fakta Audi TT RS CoupéMotor:5 syl. bensinmotor, 2480 ccm.Effekt:250 kw (340 hk) v/5400 o/min.
Mål:420/184/134 cm (LxBxH)Akselavstand:247 cm.Bagasjerom:290 literEgenvekt m/fører:1525 kg.Aks 0-100 km/t:4,6 sek.Toppfart:280 km/t. (med karbonpakke)Forbruk blandet kjøring:0,92 l/mil.CO2-utslipp:214 g/km.Pris basisutgave:1.104.700 (coupé), 1.131.800 (roadster).