-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Auris med nøysom to-liter
To-literen med betegnelsen D-4D er en nøysom arbeidshest som trekker fire Toyota-modeller


Toyota Auris
Først publisert i Bil 2/3-2008.
Da vi tidligere kjørte den store dieselmotoren i Toyota-programmet, 2,2-liter med 170 hk, kalte vi den "kompakt sumobryter". Når vi nå kjører 2,0-literen hvor både effekt og moment er mer beskjedent – men hvor forbruket ligger 8 prosent lavere – er det nærliggende å bruke begrepet "rask sparebøsse". I tillegg til lavere forbruk er nemlig nybilprisen 75.000 kroner lavere.
Selv om den er to sekunder tregere fra null til hundre enn 2,2-literen, er den nesten to sekunder raskere enn 1,4-literen som vi kjørte i test i Bil 5–2007. Uansett, det er neppe noen som kjøper to-liters diesel hvis de vil ha racerbil.
Motoren er konstruert etter common rail-prinsippet hvor drivstoffet står under trykk i et felles rør (common rail) med forgreninger til hver sylinder. På hver avgrening sitter det en magnetventil som sørger for innsprøytingen via motorstyringen. Motoren er utstyrt med dieselpartikkelfilter som standard.
Når vi her kjører motoren i Auris, er den kombinert med en lettsjaltet og forholdsvis presis seks trinns gearkasse, og med denne kombinasjonen gir motoren et meget harmonisk inntrykk.
Elastisiteten er meget god til dieselmotor å være, det beste bildet på det er at det solide dreiemomentet holder seg på maks-verdi fra 1800 til 2400 o/min., det vil si turtall som faller godt sammen med norske hastighetsgrenser i femte- og sjettegearet.
Fakta om Toyota Auris 2.0 D-4D Executive:
Pris: kr 286.100
Motor: 4-sylindret rekkemotor, DOHC, 1998 ccm 93 kW (126 hk) v/3600 o/min 300 Nm v/1800–2400 o/min
LxBxH: 422 x 176 x 151,5 cm
Akselavstand: 260 cm
Egenvekt m/fører: 1480 kg
Tillatt totalvekt: 1890 kg
Dekk: 205/55 R16
Bagasjerom: 354 liter (VDA)
Tankvolum: 55 liter
Aks. 0–100 km/t: 10,3 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 151 g/km