-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Auris med nøysom to-liter
To-literen med betegnelsen D-4D er en nøysom arbeidshest som trekker fire Toyota-modeller


Toyota Auris
Først publisert i Bil 2/3-2008.
Da vi tidligere kjørte den store dieselmotoren i Toyota-programmet, 2,2-liter med 170 hk, kalte vi den "kompakt sumobryter". Når vi nå kjører 2,0-literen hvor både effekt og moment er mer beskjedent – men hvor forbruket ligger 8 prosent lavere – er det nærliggende å bruke begrepet "rask sparebøsse". I tillegg til lavere forbruk er nemlig nybilprisen 75.000 kroner lavere.
Selv om den er to sekunder tregere fra null til hundre enn 2,2-literen, er den nesten to sekunder raskere enn 1,4-literen som vi kjørte i test i Bil 5–2007. Uansett, det er neppe noen som kjøper to-liters diesel hvis de vil ha racerbil.
Motoren er konstruert etter common rail-prinsippet hvor drivstoffet står under trykk i et felles rør (common rail) med forgreninger til hver sylinder. På hver avgrening sitter det en magnetventil som sørger for innsprøytingen via motorstyringen. Motoren er utstyrt med dieselpartikkelfilter som standard.
Når vi her kjører motoren i Auris, er den kombinert med en lettsjaltet og forholdsvis presis seks trinns gearkasse, og med denne kombinasjonen gir motoren et meget harmonisk inntrykk.
Elastisiteten er meget god til dieselmotor å være, det beste bildet på det er at det solide dreiemomentet holder seg på maks-verdi fra 1800 til 2400 o/min., det vil si turtall som faller godt sammen med norske hastighetsgrenser i femte- og sjettegearet.
Fakta om Toyota Auris 2.0 D-4D Executive:
Pris: kr 286.100
Motor: 4-sylindret rekkemotor, DOHC, 1998 ccm 93 kW (126 hk) v/3600 o/min 300 Nm v/1800–2400 o/min
LxBxH: 422 x 176 x 151,5 cm
Akselavstand: 260 cm
Egenvekt m/fører: 1480 kg
Tillatt totalvekt: 1890 kg
Dekk: 205/55 R16
Bagasjerom: 354 liter (VDA)
Tankvolum: 55 liter
Aks. 0–100 km/t: 10,3 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 151 g/km