-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Auris med nøysom to-liter
To-literen med betegnelsen D-4D er en nøysom arbeidshest som trekker fire Toyota-modeller
Først publisert i Bil 2/3-2008.
Da vi tidligere kjørte den store dieselmotoren i Toyota-programmet, 2,2-liter med 170 hk, kalte vi den "kompakt sumobryter". Når vi nå kjører 2,0-literen hvor både effekt og moment er mer beskjedent – men hvor forbruket ligger 8 prosent lavere – er det nærliggende å bruke begrepet "rask sparebøsse". I tillegg til lavere forbruk er nemlig nybilprisen 75.000 kroner lavere.
Selv om den er to sekunder tregere fra null til hundre enn 2,2-literen, er den nesten to sekunder raskere enn 1,4-literen som vi kjørte i test i Bil 5–2007. Uansett, det er neppe noen som kjøper to-liters diesel hvis de vil ha racerbil.
Motoren er konstruert etter common rail-prinsippet hvor drivstoffet står under trykk i et felles rør (common rail) med forgreninger til hver sylinder. På hver avgrening sitter det en magnetventil som sørger for innsprøytingen via motorstyringen. Motoren er utstyrt med dieselpartikkelfilter som standard.
Når vi her kjører motoren i Auris, er den kombinert med en lettsjaltet og forholdsvis presis seks trinns gearkasse, og med denne kombinasjonen gir motoren et meget harmonisk inntrykk.
Elastisiteten er meget god til dieselmotor å være, det beste bildet på det er at det solide dreiemomentet holder seg på maks-verdi fra 1800 til 2400 o/min., det vil si turtall som faller godt sammen med norske hastighetsgrenser i femte- og sjettegearet.
Fakta om Toyota Auris 2.0 D-4D Executive:
Pris: kr 286.100
Motor: 4-sylindret rekkemotor, DOHC, 1998 ccm 93 kW (126 hk) v/3600 o/min 300 Nm v/1800–2400 o/min
LxBxH: 422 x 176 x 151,5 cm
Akselavstand: 260 cm
Egenvekt m/fører: 1480 kg
Tillatt totalvekt: 1890 kg
Dekk: 205/55 R16
Bagasjerom: 354 liter (VDA)
Tankvolum: 55 liter
Aks. 0–100 km/t: 10,3 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 151 g/km