-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Mars ble ladehybridenes måned
Hele 1.207 ladehybrider i mars forklarer i all tydelighet avgiftshoppet fra 1. april. Og igjen er Tesla Model Y landets mest valgte bilmodell.
Mars kommer til å stå som annerledesmåneden når 2025 oppsummeres. Det budsjettvedtatte avgiftrabattbortfallet for ladehybrider fra 1. april fikk importører og forhandlere til å pushe ladbare hybrider slik at de i årets tredje måned utgjorde 9,1 prosent av månedens personbilvolum på 13.304 personbiler mot 2,2 prosent i samme måned i fjor.
Mitsubishi Outlander
Særlig Volvo var svært aktiv og gjorde den store og oppgraderte SUV-en XC90 til månedens mest valgte ladehybrid. Og Mitsubishi fikk skipet til landet så mange av splitter nye Outlander at de rakk å registrere 254 av dem. Kunder som hadde bestilt bilen slapp dermed unna avgiftshoppet på drøyt 50.000 kroner for denne modellen.
Men det stopper ikke der, for samtidig med Toyotas tydelige signaler om tungt fokus på elektriske bilmodeller i Norge, lempet merket ut hele 328 av den lille, hybride SUV-en Yaris Cross som med dette volumet smatt inn på åttendeplass på OFVs marsliste. Så høyt oppe på listen har det ikke vært en fossilbil på flere år.
Mange ladehybride- og hybride modeller sendte elbilandelen ned fra stabile 95 prosent i årets to første måneder, til 84,1 prosent i mars.
Model Y på topp igjen
Gode tall i kvartalsavslutningene overrasker ikke hos Tesla, men etter oppgraderingen av Model Y føk modellen med 1.822 nyregistrerte biler til topps i mars, 1.253 eksemplarer foran Nissan Ariya som knep andreplassen foran VW ID.7 med ID.4 én bil bak ID-familiens storebror.
Inn i andre kvartal leder Tesla Model Y med 500 biler på Toyota bZ4X, mens Volkswagen som merke akkumulert leder med 15,1 prosents markedsandel.
Drøyt en av ti velger kinesisk
Til tross for et bredt utvalg av kinesiske merker og modeller i Norge: Det største kinesiske merket i mars, MG, er først og finne på en 11. plass fulgt av BYD og Xpeng. Totalt snappet de kinesiske merkene til seg 11,8 prosent av nybilkjøperne, kun opp 0,1 prosentpoeng fra måneden før.
Nær tre av fire nybilkjøpere valgte modeller med firehjulsdrift i mars.
Importen av brukte personbiler fortsetter å øke, men fortsatt med lite volum – til 535 enheter i forrige måned. De bruktimporterte utgjorde ikke mer enn 3,9 prosent av antallet nyregistreringer.
Nøkkeltall mars 2025 (feb 2024)
* Totalvolum 13 304 (+36,5 %)
* Elbiler: 84,1 % (89,3 %)
* Ladehybrider: 9,1 % (2,2 %)
* Hybrider: 4,2 % (5,7 %)
* Dieselbiler: 1,8 % (2,0 %)
* Bensinbiler: 0,8 % (0,8 %)
* 4x4: 73,3 % (69,3 %)
* Eierskifter: 41 419 biler (+9,1 %)
* Bruktimport: 535 biler
(+32,8 %)
Dette er bestselgerne
Mars 2025 | Januar - mars 2025 | ||||
1. | Tesla Model Y | 1 822 | 1. | Tesla Model Y | 2 787 |
2. | Nissan Ariya | 569 | 2. | Toyota bZ4X | 2 287 |
3. | Volkswagen ID.7 | 552 | 3. | Volkswagen ID.4 | 1 893 |
4. | Volkswagen ID.4 | 551 | 4. | Nissan Ariya | 1 740 |
5. | Toyota bZ4X | 525 | 5. | Volkswagen ID.7 | 1 431 |
6. | Volvo EX30 | 424 | 6. | Volkswagen ID.3 | 1 181 |
7. | Tesla Model 3 | 386 | 7. | Tesla Model 3 | 1 021 |
8. | Skoda Enyaq/Coupe/RS | 342 | 8. | Skoda Enyaq/Coupe/RS | 898 |
9. | Toyota Yaris Cross | 328 | 8. | Volvo EX30 | 898 |
10. | Volkswagen ID.3 | 309 | 10. | BMW i4/M50 | 640 |
11. | Volvo XC90 | 297 | 11. | Kia EV3 | 580 |
12. | Mercedes-Benz EQB | 269 | 12. | Audi Q6 e-tron | 552 |
13. | Mitsubishi Outlander PHEV | 254 | 13. | Audi Q4 e-tron | 549 |
14. | BMW i4/M50 | 240 | 14. | Ford Explorer EV | 538 |
15. | Volvo XC60 | 227 | 15. | BMW iX1 | 530 |
16. | Ford Explorer EV | 211 | 16. | Mercedes-Benz EQB | 512 |
17. | Hyundai Kona | 199 | 17. | Hyundai Kona | 499 |
18. | Xpeng G6 | 196 | 18. | Toyota Yaris Cross | 467 |
19. | BMW iX1 | 190 | 19. | MG4 | 457 |
20. | Kia EV3 | 189 | 20. | Xpeng G6 | 454 |
Totalt | 13 304 | Totalt | 31 596 |