-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
BMW har hatt stor suksess med i3 på det norske markedet, i tillegg til at de har ladbare hybrider innen alle kategorier. BMW var ifølge OFV tredje største merke i Norge i 2017, med 13.119 registreringer. Over 70 prosent av bilene hadde stikkontakt.
Om et par år har de også en batteridrevet SUV, og nå får vi en klar forsmak på hva vi har i vente.
Som vi har fortalt tidligere har BMW registrert hele tallrekken fra i1 til i9 i tillegg til det som blir den elektriske SUV-rekken fra iX1 til iX9, så det er liten tvil om at de har seriøse planer for et stort elbil-program.
BMW iX3 skal på markedet i 2020 og blir en direkte utfordrer til biler som Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes’ EQ-serie.
BMW Concept iX3 deler mye av design og egenskaper med siste generasjon BMW X3 som kom på markedet i fjor. Noen særegne detaljer skiller konseptbilen fra den ordinære produksjonsmodell.
El-detaljer
Den lukkede grillen er en ny vri på BMW’s klassiske nyregrill. Frontspoileren er også mer lukket, med mindre luftinntak og nye linjer. Elbiler har jo ikke samme behov for kjøling som biler med forbrenningsmotor, og mindre åpninger gir bedre aerodynamikk.
Ladeluken er plassert bak venstre forhjul. Egne felger og detaljer på støtfangeren bak er andre elementer som preger konseptbilen.
Den elektriske motoren i BMW Concept iX3 har en effekt på over 270 hk og batteripakken har en nettoeffekt på over 70 kWt.
Det gir ifølge BMW konseptbilen en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye WLTP-kjøresyklusen. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, og dermed snakker vi ladetid på rundt 30 minutter.
Les også: 20 elbiler (minst) innen 2020
Fleksibel plattform
BMW’s mangeårige erfaring med batterier og drivlinjer har resultert i komponenter som fremover kan integreres i en rekke ulike modeller.
Med verdenspremieren til BMW Concept iX3 åpner BMW også et nytt kapittel for selskapets elektriske strategi.
Fremover vil den fleksible arkitekturen tillate full fleksibilitet for å produsere biler med forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift.
Den samme fleksibiliteten gjør at bilene også kan produseres med forbrenningsmotor, som plug-in hybrid eller med helelektrisk drivlinje.
BMW Concept iX3 drar nytte av både denne fleksibiliteten og utviklingen som foregår for BMW iNext, en annen helelektrisk BMW-modell som lanseres i 2021.
Globalt nettverk
BMW Group har et stort, internasjonalt produksjonsnettverk med 30 fabrikker fordelt på 14 land. Mesteparten av utviklingen skjer i Tyskland, men komponenter for elektrifiserte drivlinjer vil produseres både i Tyskland, USA og Kina.
Det er også joint venture-selskapet BMW Brilliance Automotive i Kina som skal produsere den kommende BMW iX3. Kina forventes forøvrig å bli det største markedet for den kommende produksjonsmodellen. Det ligger også i kortene at bilen skal produseres for eksport fra Kina til resten av verden.
Elektrifisert fremtid
Ved utgangen av 2019 har BMW Group som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis.
I første kvartal i 2018 alene, ble det levert ut 26.858 elektrifiserte BMW og MINI, og gruppen er dermed i rute for årets mål på 140.000 nye elektrifiserte biler på verdens veier.
I 2025 vil BMW tilby hele 25 elektrifiserte modeller fordelt på alle sine merker, hvorav 12 vil være helelektriske.
Konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er bekreftet som den kommende BMW i4. MINI’s første elbil kommer på veien i 2019.
BMW Norge har åpnet en egen nettside for dem som ønsker å stille seg i kø for å kjøpe en iX3, eller som rett og slett ønsker å holde seg oppdatert om utviklingen: https://www.bmw.no/iX3