Bentley: Kaviar & Vodka
- og lavere salgsmål

På Geneve-utstillingen har Bentley endelig presentert prisen på den nye Continental GT. Og dersom de samtidig hadde fortalt om salgsmålene var det mange som på forhånd ventet at de blir lavere enn opprinnelig antatt. Men det la ingen demper på festen i Moskva.

Publisert Sist oppdatert

Bak Bentley Moscow står den russiske Mercury Gruppen. Den vet litt om nyrike russere, fra tidligere representerer de med suksess merker som Armani, Breitling, Chopard, Faberge og Tiffany.

Også i Russland vil nok Continental GT bli hovedmodellen, men foreløpig må også russerne nøye seg med Arnage-modeller. På gulvet sto en Serie II, en T&R og en RL Limousine. Heller ikke der snakkes det om konkrete salgsmål, men man regner med at 80 prosent av kundene finnes i Moskva-området, med ytterligere 15% nær St. Petersburg.

Noen av kundene eksisterer allerede. Så det er flere år siden en engelskmann, Richard Starr, åpnet et service-senter i Zenigordsky, ikke langt fra Moskva sentrum.

Imens hersker det litt forvirring rundt Bentleys egentlige produksjonstall. De 9.000 pr. år man har snakket om refererer seg, forteller fabrikken nå, bare om det absolutt maksimale produksjonstaket. Ukemagasinet Focus skriver at 4.000 biler/år later til å være salgsmålet nå, og selv det kan først nås etter at modellspekteret er utvidet med en firedørs utgave i 2005.

Arnage, som koster minst 50.000 pund mer enn de 110.000 som Continental GT vil koste, havner i klemma mellom Maybach og Rolls-Royce, så der regnes nå et salgsmål på 900 biler/år som vanvittig optimistisk.

Powered by Labrador CMS