Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati
Mercedes AMG møter Ducati

Siste dag med gjengen

AMG og Ducati har gått hver sin vei, men en siste fest sammen er aldri feil.

Publisert Sist oppdatert

For tre uker siden ble det klart at Audi kjøper Ducati.

Helt frem til det ble avklart hadde AMG et samarbeid med den italienske motorsykkelprodusenten, noe som førte frem til Ducati Diavel AMG.

Diavel er i utgangspunktet en potent crusier med 148 hestekrefter og strålende moment. I AMG-versjon er den lett jekket opp til 160 hester og selvsagt med designelementer fra bilene.

LES MER OM AMG PÅ TO HJUL HER

Denne versjonen forsvant ikke helt overraskende fra markedet da Audi-oppkjøpet ble klart, så under arrangementet i regi av Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen, måtte vi «nøye» oss med en Diavel Carbon. En sykkel som må kunne puttes i båsen skikkelig leketøy.

Basis med 200 kilogram sykkel og snaut 150 hester, gir en potens som definitivt gjør det forståelig at det var nettopp denne som dannet grunnlaget for en AMG-versjon.

SLS AMG Roadster
Dette var også vår første anledning til å få en smakebil på SLS AMG Roadster. En bil lesere av både Bil og BilNorge.no kjenner godt med tak og karakteristiske måkevinger, men her altså i en takløs versjon.

Som så ofte ellers når vi snakker roadstere med store motorer, er nærheten til lydbildet det som virkelig gir denne bilen en annen dimensjon.

Det ble ikke verdens mest spennende og utfordrende veier med Roadsteren, det strekket jeg rattet den på torsdag. Til gjengjeld lover vi å komme tilbake med en mer detaljert og begrunnet opplevelse av denne når vi får noen flere mil bak rattet.

I tillegg besto følget av en «gammel», men fortsatt oppsiktsvekkende SLR McLaren. Bilen til importøren er den andre av de bilene de har hatt i sitt eie, og er en 2007 modell.

En CLS 63 AMG og nye SL 350 utgjorde resten av kortesjen. Det er ganske fascinerende å se hvor mye oppmerksomhet den eldste bilen i følget får, selv om SLS AMG Roadster ikke heller fremstår som påfallende diskret.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV NYE SL

LES DA VI KJØRTE SLS AMG HJEM FRA TYSKLAND

Racingmonster på to hjul
1199 Panigale S, bare navnet gjør jo at man får litt ståpels på armene. Ducati har klart dette som ser ut til å ofte komme italienske merkevarer til gode på en helt annen måte enn for eksempel de franske, nemlig å beholde en posisjon og verdi som ikke nødvendigvis står i forhold til den til en hver tid leverte kvaliteten.

195 hester og 167 kilo motorsykkel, tørrvekt og før undertegnede gjorde superlett til mediumtung, må nødvendigvis gi en opplevelse som er litt ut av kroppen, og i denne sammenhengen også nesten ut av setet.

For om du tror akselerasjon er spektakulært på en slik ekstremmaskin, så står ikke bremsene noe tilbake. Selv om jeg var godt advart, var selv en rolig oppbremsing en heftig opplevelse.

Ansvarlig for Ducatiene på arrangementet var Sales Manager Patrik Holmberg fra Eker Performance.

Han har allerede levert ut en 1199 Panigale S til en lykkelig norsk kjøper, som til tross for prislappen på rundt 400.000 kroner trolig håper på en sommer med tørre svinget veier.

Alt tyder på at festen fortsetter, selv om partnerne er byttet ut.

Powered by Labrador CMS