-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Ferrari for viderekommende
Det er bare en håndfull personer som tar seg råd til en Ferrari. Men for de mest ekstreme entusiaster, eller de med tykkest lommebok, holder det ikke med standardutgavene.
Derfor presenterer Novitec Rosso nå sin Edizione 747 og sier ”Ciao Scuderia”.
Det er, ikke uventet, hk-antallet som danner grunnlaget for modellbetegnelsen. De besørges av en bi-kompressor i kombinasjon med bilens standard V8 som med 510 hk ikke er noen direkte slappfisk i denne sportsbilen.
Men det sier seg selv at 237 ekstra hester og et dreiemoment på 738 Newtonmeter (opp fra 470 Nm), blir eksplosivt. På vei mot en toppfart på 350 km/t passerer du de første 100 i løpet av 3,4 sekunder, 200 etter 9,4 mens 300 km/t er tilbakelagt i løpet av 22,9 sekunder.
Novitec har tatt frem denne spesialutgaven for å markere avskjeden til Ferraris 430-serie. De bruker samme oppskrift som tidligere, hver sylinderrekke har sin intercooler og en kompressor som øker trykket til maks 0,53 bar.
Et spesielt luftinntak i front sørger for tilstrekkelig med kjøling, og for sikkerhets skyld har Novitec Rosso montert mer effektive radiatorer for kjøling av vann og olje.
Utseendet på bilen er like spesielt som ytelsene. Den er lakkert i gult og grått med silkeglatt finish. I tillegg har den fått sotet glass i baklykter, blinklys og hodelys.
Hjulutrustningen følger opp fargetemaet fra selve bilen. Foran sitter spesialfelger i 8.5Jx20 med dekk i dimensjon 245/30 ZR20 mens det bak er montert 12Jx20 med 315/25 ZR20. Man skal med andre ord se opp for ujevnheter i veidekket.
Den fra før lave bilen er senket med ytterligere 30 millimeter gjennom montering av sportsfjærer.
Men for å gjøre bilen mer anvendelig til hverdags, tilbyr Novitec Rosso et hydraulisk system som lar deg øke bakkeklaringen i front med 40 mm.
Når hindringen er passert, trykker du en gang til for å få tilbake normal innstilling – noe som for øvrig skjer automatisk når du passerer 80 km/t dersom du skulle glemme deg bort.
Novitec Rosso tilbyr også spesialiteter til bilens interiør. Her får du sportsratt i lær og karbonfiber, flatt i underkant for lettere adkomst. Og du kan også få spesialhendler for giring utført i karbon.
Produsenten har ikke oppgitt noen pris på vidunderet, men du kommer nok ikke så langt med et vanlig boliglån her, nei.
Heller du mer i retning av en Ferrari 599 GTB, skal du vite at Novitec Rosso kan hjelpe deg med noen ekstra hester og litt spesielt utseende til denne også. Nyt bildene.