-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda ser mot Tokyo
Nå som Frankfurt-utstillingen er over, retter vi teleskopet mot Tokyo. Her forteller Mazda litt om sin øko-satsning.
Lørdag 24. oktober åpner bilutstillingen i Tokyo for publikum, og den pågår i nesten to uker. De lokale merkene blir selvsagt de største aktørene, og som ellers når en stor bilutstilling avvikles i våre dager, er det selvsagt fokus på miljø.
Mazda stiller med to nye motorserier og en ny automatkasse. I tillegg får hjemmepublikummet første anledning til å se Kiyora Concept. For BilNorges lesere betyr det gjensyn med et av fjorårets bidrag til bilutstillingen i Paris, et utstillingsvindu for neste generasjon miljø og sikkerhet på bilfronten.
LES OM: Mazdas bidrag til Paris 2008
Under paraplyene “Today”, “Tomorrow” og “The Future” viser Mazda teknologi som skal senke det gjennomsnittlige drivstofforbruket i deres bilpark med 30 prosent fra 2008 til 2015.
LES OM: Mazdas teknologi-marsj
For å oppnå denne målsetningen er Mazda opptatt av å forbedre alle de komponenter som kan påvirke bilens ytelser – motorer, transmisjoner, og lavere vekt på bilene.
SKY – for en blåere himmel
Mazda SKY er neste generasjon drivlinjer. Ordet SKY er brukt fordi målet er en blåere himmel, samtidig som ”the sky is the limit” for hva som kan oppnås når ukonvensjonell tenkning benyttes for å optimalisere drivlinjenes ytelser.
SKY-G er neste generasjon bensinmotorer med direkteinnsprøyting mens SKY-D er betegnelsen på dieselmotorene. Begge er mer effektive enn sine forgjengere, både med hensyn til ytelser og dreiemoment.
SKY-G er en toliters direkteinnsprøytet bensinmotor hvor ytelser og utslipp er forbedret med ca 15 prosent sammenlignet med dagens motstykke. Det tilsvarer litt forenklet forbruket til en Mazda2 i en Mazda3.
Enda større er forbedringen i SKY-D, en 2,2-liters dieselmotor. Her påstår Mazda at forbruket reduseres med 20 prosent, og sier det tilsvarer en Mazda6 med forbruk som en Mazda2.
SKY-Drive er en ny automatisk gearkasse som ytterligere skal forbedre forbruk og utslipp gjennom kjappere og mer effektive skift. Rundt fem prosent lavere forbruk skal kassen alene bidra med.
Utstillingsvindu
Sammen med de nye drivlinjene og Mazdas avanserte stopp/start-system, står den kompakte konseptbilen Kiyora. Denne er utstyrt med en 1,3-liters SKY-G motor og en kompakt, lettvekts 6-trinns automatkasse.
Bilen skal klare seg med rundt en tredels liter suppe på mila, takket være kombinasjonen av effektiv motor og gearkasse, i-stop stopp/start, regenerativ bremsing, avansert aerodynamikk og en slankeprosess som har medført at den er 100 kg lettere enn dagens Mazda i samme segment.
For pressen åpner Tokyo-utstillingen 21. oktober, og det skulle ikke forundre meg om du finner flere nyheter på BilNorge i den anledning.