Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic
Renault Scenic

Ny generasjon Scenic

Renault lanserer en ny versjon av sin kompakte flerbruksbil. Men vi har allerede kjørt storebror.

Publisert Sist oppdatert

Denne gangen valgte nemlig Renault å lansere den lange utgaven, Grand Scenic, før de altså nå følger opp med den vanlige Scenic. Men også denne har vokst og blitt 80 mm lenger enn forgjengeren på en akselavstand som er strukket med 20 mm. Total lengde er 4,34 m.

SE OMTALE OG BILDER AV GRAND SCENIC

At Scenic er en viktig modell for Renault, understrekes av et samlet salg på 3,3 millioner enheter siden den var med på å etablere en helt ny klasse for kompakte flerbruksbiler i 1996.

Fleksibel

Oppskriften er den samme som tidligere - et fleksibelt interiør på relativt kompakte ytre mål. Men Renault lover at generasjon tre har enda mer plass og enda bedre komfort enn forgjengeren for alle om bord. Dessuten er kjøreegenskapene forbedret og bilen har fått et mer dynamisk utseende.

Renault sier bilen gir en ”Germanic feel”, og vi får anta at de da skuler til sin nabo i nordøst. I samme åndedrag nevnes robust utseende, runde skjermer, større sporvidde foran og bak, bedre materialer og høyere kvalitet på sammensettingen.

A-stolpene er flyttet bakover for å gi bedre utsyn fra føresetet. Benplassen (235 mm) i andre seterad skal være den beste i klassen og sørge for en komfortabel reise for personer på inntil 185 cm. Førerplassen skal dessuten være mer som i en personbil takket være et 15 mm høyere gulv og et mer oppreist ratt.

SE VIDEO AV NYE SCENIC

For kort og lang

Førersetet kan justeres 70 mm vertikalt og 240 mm i lengderetningen, og med et ratt som kan justeres i både lengde- og høyderetning, burde det være mulig for sjåfører av ulike formater å finne seg godt til rette bak rattet i en ny Scenic.

Forskjellige rom i kabinen gir mulighet for å stue bort 86 liter, og bagasjekapasiteten er økt med ti prosent fra Scenic 2, til mellom 522 og 555 liter.

Hele 12 motorvarianter står på programmet – fem for bensin (110 til 140 hk) og syv for diesel (fra 85 til 160 hk). 6-trinns manuell gearkasse er standard, men CVT- eller automatkasse kan leveres til enkelte av motorene.

Renault lover lavere priser enn for en tilsvarende utstyrt Scenic 2. Dessuten skal driftskostnadene ned med mellom 20 og 30 prosent takket være lengre intervaller for oljeskift og vedlikehold. De første bilene kommer til Norge i løpet av høsten. Dermed er prisene foreløpig ukjente.

SE VIDEO AV NYE SCENIC

Powered by Labrador CMS