VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R
VW Scirocco R

Scirocco R - råtass for bane og vei

I helgen deltar et helt kobbel av løpsriggede Scirocco R i 24-timersløpet på Nürburgring. Til høsten kan du kjøpe ditt eget eksemplar.

Publisert Sist oppdatert

La oss starte med racingutgaven siden den får sin debut først. Lørdag kl 16.00 står den på startstreken sammen med ca 200 andre løpsbiler på Nürburgring. Og der finner du ikke bare én Scirocco, men hele fem. Tre av dem går på bensin mens to satser på biogass.

De førstenevnte inngår dermed i samme klassen som Møller Bil Motorsports Audi TT i løpet.

Vi flytter deler av BilNorges redaksjon til Nürburgring i helga for å følge 24-timersløpet.

Sent på høsten kommer så gateversjonen av Scirocco R i salg. Og selv om den ikke blir like rå som løpsbilen, er det ikke mye om å gjøre. Den blir i alle fall den kjappeste Scirocco fra fabrikk gjennom tidene. Det sørger en 2,0-liters TFSI-motor for.

Maks effekt er hele 265 hk mens dreiemomentet er på 350 Newtonmeter. En ny sportsdifferensial med betegnelse XDS skal sørge for at kreftene omsettes effektivt i asfalten.

Med manuell gearkasse går null til hundre unna på 6,5 sekunder og med DSG er den tidelen kjappere. Toppfart er i begge tilfeller 250 km/t.

Racinginspirert

Utseendemessig har gatebilen mye til felles med løpsbilen GT24. Det betyr store luftinntak i den lave frontspoileren, slik at motor og bremser får tilstrekkelig med kjøling. Bakfra viser spoiler, to blanke enderør og diffusor at denne Sciroccoen er alt annet enn tradisjonell. Felgene er elegante 18-tommere påmontert dekk i dimensjon 235/40 R18.

Prisene er foreløpig ikke klare, men med slike ytelser blir den utvilsomt ilagt en solid dose norske avgifter. Hvordan det går med løpsbilene på Nürburgring finner du ut ved hyppige besøk her på BilNorge.no i helgen. Her vil du også få eksklusive kommentarer fra flere av de norske utøverne.

Powered by Labrador CMS