-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Sesong for motorsamarbeide
Det er voldsomt til motor-samarbeider for tiden. Vi har nylig fortalt om PSA/BMW og PSA/Ford, i dag er tiden kommet til Mitsubishi/Hyundai/Daimlerchrysler.
Global Engine Manufacturing Alliance heter selskapet som står bak den nye felles verdensmotoren. Fra fem fabrikker skal det komme to millioner motorer pr år. 840.000 av disse skal komme fra to fabrikker i Dundee, Michigan. Den første av disse vil være i sving allerede fra september neste år. Det vil komme andre fabrikker både i Japan og Korea.
Det dreier seg om firesylindrede motorer på 1,8, 2,0 og 2,4 liter med inntil 170 hestekrefter, et solid dreiemoment, ULEV-II eksos-standard og en drivstofføkonomi som sies å ligge 5% under dagens firere fra Chryslers fabrikker i Mexico og Trenton (som bl.a. brukes i Mini).
De nye motorene vil havne i 12 Chrysler-modeller, blant annet den kommende Neon-erstatningen, og Stratus og Sebring av neste generasjon. Fra Hyundai og Mitsubishi vil det komme til sammen 8 modeller med disse motorene.
Foreløpig later det til at de ny-motor bilene Hyundai skal selge i USA, vil bli importert alle sammen. Med andre ord skal modellene fra Hyundais nye fabrikk i Montgomery, Alabama, bruke andre motorer. Men det presiseres at Dundee-fabrikkene vil ha ekstra kapasitet dersom Hyundai har bruk for flere.
Mitsubishi har utsatt de første leveringene, men det betyr åpenbart ikke at prosjektet derfra er lagt på is. Coventry sier at Mitsubishi er full partner, men på grunn av endringer i modellplanene vil de ikke begynne å montere den nye motoren så tidlig som opprinnelig planlagt.
Fra Daimlerchryslers side hevdes det at de vil spare 100 millioner dollars pr. år ved å delta i dette samarbeidet. Dundee-fabrikkene alene vil for øvrig koste 600 millioner dollars.