-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
GM/Ghosn er off
En forholdsvis samtidig melding i de store finansorganene sier at Samtalene mellom GM og Renault/Nissan er avsluttet. 10 dager før fristen.
De tre partene, som har drøftet ideen om en sammenslutning som ville ha skapt verdens største bil-produsent, med ansvar for ¼ av verdens bilvolum, har åpenbart funnet ut at det ikke er mer å snakke om.
I første omgang kom ikke meldingen direkte fra partene, men når Financial Times, Wall Street Journal og noen av de andre tunge finans-mediene leverer den samme historien til samme tid, tyder mye på at lekkasjen var såpass planlagt at den måtte regnes for offisiell. Og dermed kom det også et felles kommuniké fra de involverte.
Det har de siste ukene vært rapportert at GM, som ville se den minste delen av de beregnede innsparingene, gjerne ville ha ut den fordelen de var med på å skaffe, i kontanter.
Carlos Ghosn, sjefen for Renault og Nissan, har sagt klart ifra at slike overføringer ikke harmonerer med ideene bak allianser. Dette ble også bekreftet da Detroit/Boulogne/Tokyo-meldingen om avslutning på allianse-samtalene ble sendt ut senere.
Man kan se et par lyspunkter for GM nå, så det er ikke sikkert at bruddet vil bli oppfattet som dramatisk. Restruktureringen går ganske raskt, forholdet til de amerikanske fagforeningene er akseptabelt, og en rapport som kom for noen dager siden forteller at i løpet av dette året har GM klart å øke snittprisen ut på sine amerikanske biler fra ca. 20.000 dollars til litt over 23.000.
Hva vi kan vente nå er usikkert. For det første er det ingen som vet hvilke kort Kirk Kerkorian, GMs største enkeltaksjonær som egentlig var den som dro i gang disse samtalene, vil spille ut. For det andre kan det være at Ford vil starte samtaler med Nissan/Renault på det samme grunnlag.
Men selv om Bill Ford har sagt at han kunne tenke slike sonderinger, er det få som ser hvilke positive ting som kan komme ut av det. Det er vel også sannsynlig at Fords nye leder vil forlange og få noen måneder på seg for å forsøke å komme på banen selv.