Om en drøy måned er 2015-modellene av Subaru Forester på plass. En interessant kombinasjon skal gjøre den attraktiv for flere.
Terje Ringen Terje Ringen
PublisertSist oppdatert
Annonse
For første gang kommer nemlig Forester med kombinasjonen diesel / automat. Tidligere måtte du enten velge bensinmotor for å få automat, eller nøye deg med manuell girkasse om du ville ha en bil med dieselmotor.
- Vi regner med å selge 1400 Forester i år, og tror at andelen diesel & Lineartronic (automat) vil stå for 70 % av salget, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.
Boxere Begge motorene er boxere, et av Subarus varemerker sammen med firehjulsdrift. Forester har hele 22 cm bakkeklaring, men kan ifølge Thrane skilte med lavere tyngdepunkt enn konkurrentene.
- Subaru Forester har vært en av våre viktigste modeller siden den ble introdusert i 1998. Nå introduserer vil den etterlengtede "Norges-kombinasjonen" Diesel & automatgir. Fjerde generasjon Forester kom i 2013, og det ruller nærmere 20.000 biler på norske veier i dag, fortsetter Thrane.
Forester har vært Subaru Norges mest solgte modell de siste årene, og ifølge OFV ble det registrert 1157 nye eksemplarer på norske skilter i 2014, en liten nedgang fra foregående år.
Annonse
Like priser Subaru gjør det enkelt med hensyn til priser. Forester med automatgir koster det samme enten du velger diesel- eller bensinmotor, og leveres i tre utstyrsnivåer. Sammenlignet med den utgående modellen får du nå mer utstyr for en lavere pris.
Blant nyhetene på 2015-modellene er elektrisk bakluke og «X-Mode» som gir føreren enda bedre kontroll over motor, girkasse, firehjulsdriften og bremsene på dårlige og glatte veier.
Toppmodellen Forester Sport Premium med 240 hk turbo, bensin & Lineartronic koster kr 659.800. Nøyer du deg med manuelt gir kan du velge innstegsmodellen Comfort som starter på 354.800 kroner.
Priser 2015 Subaru Forester med diesel & Lineartonic med 147 hk: