-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Martini-Delta, nesten original
Det hjelper å trekke inn en av de opprinnelige medarbeiderne for å gjøre et historisk prosjekt enda mer autentisk. Møt en moderne Lancia Delta Evo Martini Racing, med Miki Biasion diskret i bakgrunnen.
Vær klar på en ting. Rally-Delta er en av de virkelig store bilene i rallyhistorien. Bilen vant 46 WRC-løp og ble beste modell seks år på rad. Juha Kankkunen vant mesterskapet med bilen to år, akkurat som Miki Biasion.
Glem Quattro og alle de andre. Det har aldri vært noe i nærheten av denne.
Nå gjenfødes den ved at man tar en gammel Delta Integrale og bygger den opp på nytt etter originaloppskriften. Og Biasion er med på det hele.
Han har peiling. 16 av hans 17 WRC-førsteplasser tok han med denne bilen. Dessuten har han vel kjøpt og solgt flere av disse bilene enn noen andre.
Den gangen Vi Menn bestemte seg for å kjøpe en slik for å leke seg litt historisk, sendte jeg Lars Ola Sandelien, en fantastisk skribent med talent for mye mer enn bil som gikk bort altfor tidlig, til – nettopp – Biasion i Bassano del Grappa, der han egentlig er fra..
Jeg tror det ble en bra deal for Lars Ola også.
Men nå begynner kanskje tilgangen å tørke inn? Biasion har i hvert fall bestemt seg for å bygge en liten serie ‘originaler’. Men ikke flere enn åtte.
For å få til det har han gått til en gammel forbindelse som lever av å skru på Delta – helst hotte Integraler.
Italia Motor Sport Parussini heter det. Ligger nær Udine, ikke langt fra Venezia, og drives av to Parussini-brødre, Stefano og Ivan. Minst like passionate som Biasion selv. Han kaller bedriften ‘L’officina dei Miracoli’.
Foreløpig mangler detaljer om spesifikasjoner. Det eneste de sier er at to liters turbo-fireren skal bygges opp til WRC-nivå – hvilket vil si nordsiden av 300 hk.
Derimot gir de oss litt mer innsyn i vise-frem delen av bilen. Sparco skal ha fult ansvar for interiøret. Ikke bare setene, men også skinn- og Alcantara-finishen. Dekkene blir Pilot Sport fra Michelin, med mindre du trenger noe spesielt hvis du skal over Col de Turini i januar.
Du skal også få med et sett spesialsydde bager. I samme skinn som interiøret. Og i bilen skal du finne en ‘Magic Button’ som kanskje har en tilsvarende effekt som pluss-knotten hos Bugatti – at du får smake på hva bilen virkelig kan by på.
Men det er en rar ting her.
Det er mulig Miki Biasion har andre informasjoner, men jeg har da sett ganske rallynære Integraler avertert for 150-200.000 euro forholdsvis nylig. Disse ‘continuation’ modellene skal koste fra 250.000 til 300.000 euro.
Bilen du kjøper er så god som flunkende ny, selvfølgelig – men har den annen historie enn at Biasion har sittet i den? Og er det i så fall verdt mer enn en halv million?