Venturi Fetish

Venturi Fetish

Venturi Fetish

Venturi GT3 på Paul Ricard

Venturi GT3 på Paul Ricard

Venturi GT3 på Paul Ricard

Ny Venturi med racing-planer

Det er 20 år siden den første Venturi gikk i produksjon. Nå viser dette lille, Monaco-baserte, bilmerket sin nye modell som de skal delta i FIA GT3-klassen med.

Publisert Sist oppdatert

Venturi har vært et typisk frem-og-tilbake merke. De fleste av oss trodde det var vekk for alltid da det dukket opp med en ny Monaco-eier og viste en fantastisk vital sportsbil som kostet skjorta ganger fem og var el-drevet. En grønn sprinter!

Nå er de her med noe som er atskillig mindre grønt, men med enda mer sprut i. Heritage heter modellen, noen kommer sikkert til å bli utstyrt for gatebruk, men formålet er å delta i, og vinne, FIAs GT3-klasse.

Gérard Ducarouge, med blant annet store deler av Renaults F1-suksess bak seg, er mannen som har konstruert den nye konkurrenten. Egentlig skal ikke bilen presenteres før i april, men Olivier Beretta har allerede kjørt de første rundene med den på Paul Ricard-banen. Og etter to dager der skryter han fælt av den og kaller den ”det en skikkelig GT3 bil bør være”.

1000 kg og 500 hester fra en V8 motor gjør den til noe av det kraftigste Frankrike noen gang har levert av GT-biler, og at det later til at de klarer å holde timeplanen hva angår testing og modifikasjoner, gjør den også ganske enestående i fransk sammenheng.

Det er JMB Racing som skal ta seg av bilene i konkurransesammenheng. De skal stille med 3 Venturier i årets konkurranser.

Powered by Labrador CMS