-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Rallysportens Knoll og Tott
Den ene startet med motocross, den andre med gokart. De har begge kjørt baneracing på høyt nivå i den svenske STCC-serien. Nå går Tord Linnerud (28) og Thomas Schie (27) under betegnelsen rallysportens Knoll og Tott, og er klare for start i EM-løpet KNA Rally Finnskog Norway til helgen.

Thomas Schie er uten tvil den av dagens aktive norske bilsportsutøvere som har vært nærmest Formel 1. I 1997 kjørte han FIA-mesterskapet (uoffisielt VM) i formel 3000. En av hans konkurrenter der var ikke ukjente Juan Pablo Montoya. Men Thomas fikk aldri plass bak rattet i en Williams BMW F1-bil. Han ble derimot et "offer" for Solberg-effekten og trenden med at norske sponsormidler og norsk interesse for tiden er svært knyttet til rally.
-Nå kjørte jeg asfaltracing enda et par år etter sesongen i formel 3000, men det ble vanskeligere og vanskeligere å skaffe tilveie budsjetter. Så etter å ha testet Henning Solbergs Subaru Impreza på sommeren i 1999 ble også jeg rally-frelst. Det året kjørte jeg Alfa Romeo i STCC, men bestemte meg etter testen med Hennings bil for at det skulle bli rally i fremtiden dersom vanskelighetene med å finansiere baneracing ville fortsette, sier Thomas Schie, som i sin tid startet med gokart og deretter kjørte både Formel Ford, Formel Opel, Formel Barber Dodge i USA, Formel 3000 og deretter Super Touring i STCC.
Det skulle vise seg at 1999-sesongen ble Thomas sin siste på racing-baner. Året etter ble det rallysatsing i en Subaru Impreza gruppe N. To versjoner av Subarus gruppe N-bil har han kjørt, før han i fjor høst tok steget over i gruppe A og en Toyota Corolla WRC. En bil som Henning Solberg tidligere har kjørt inn halvannen NM-tittel med. Den andre halvdelen av NM-tittelen tok Henning med den bilen Tord Linnerud kjører.
-Det er klart det er stor forskjell på å kjøre på bane og å kjøre rally. På bane har du mye større sikkerhetsmargin. For det første er det flere meter med asfalt på siden av idealsporet, og utenfor der er det sandfeller og gressplener. I rally blir konsekvensene ofte langt mer alvorlig om man kommer litt galt i en sving. Da står det gjerne et grantre akkurat der det ikke skulle stått. Slik sett er det mye vanskeligere å kjøre rally. En annen stor forskjell er at man er to i en rallybil, og at man som fører skal stole på en kartleser og ikke bare seg selv, sier Thomas Schie, som har Ragnar Engen som kartleser i sin bil. Så langt i år har de kjørt inn 15 NM-poeng etter en 5.plass i Rally Snøfreser'n. Årets første NM-runde brøt de og de måtte også bryte da de stilte opp i VM-runden Swedish Rally.
Tord Linnerud
Tord Linnerud har ikke den store internasjonale erfaringen som Thomas Schie har, men han startet med to hjul så utviklingen har vært stor også for totningen. Tord hadde stort talent i motocross, og kjørte mot kjente MC-utøvere som Pål Anders Ullevålseter, Roy Snellingen og Kai Børre Andersen i sin tid. Men da Tord ble 19 år var det bil som kom i fokus. Faktisk vant Tord Linnerud sin første NM-runde samtidig med Petter Solberg.
-Det var i rallycross på Ruglandsbanen i 1994. Jeg vant inntil 1600 ccm med en VW Boble, og Petter vant 1600-2000 ccm med en Ford Escort. Det var første NM-seier for oss begge, og i tillegg vant Henning Solberg over 2000 ccm med en Volvo, minnes Tord Linnerud. Året etter tok både Tord og Petter steget opp i den største klassen og harde konkurrenter.
Petter forsvant som kjent fort til rallysporten, mens Tord holdt seg på baner, men etter hvert på asfalt. Han kjørte flere sesonger i klassen Super Touring med Opel Vectra, blant annet mot Thomas Schie og Tommy Rustad i STCC i 1999. Rallydebuten kom i 2001, og som Thomas Schie var det i gruppe N Tord startet i en Mitsubishi Lancer.
-Jeg skulle nok byttet til rally et par år tidligere. Jeg har ikke hatt det så morsomt som aktiv siden jeg kjørte motocross, sier Tord som i fjor fikk Greta Molanders Fond for sin innsats i rally. Men på Finnskogen har han en heller dårlig fasit.
-Det var faktisk på Finnskogen jeg debuterte som rallyfører i en Mitsubishi for to år siden. Da brøt jeg med motorhavari og i fjor kjørte jeg av veien på tredje etappe og brøt. Av de tre gangene jeg har brutt i rally har to av dem vært på Finnskogen. Men i år skal det ikke skje, sier Tord Linnerud som har som mål å komme på seierspallen sammenlagt i årets mesterskap i gruppe A, selv om han foreløpig ikke har fullført noen av årets NM-runder.
-Det bør være realistisk, så får vi heller sette oss høyere mål neste år, sier Tord som innrømmer at det ikke har vært noen lett overgang verken fra barneracing til rally eller fra gruppe N til gruppe A.
-Det sier seg selv at forskjellen fra å kjøre alene i en bil på en bane til å kjøre sammen med en kartleser i skogen er stor. Akkurat det å kjøre bil er jo det samme, men det er rimelig stor forskjell på miljøet man gjør det i. Forskjellen på gruppe N og A er også stor. Det er svært avanserte tekniske løsninger og mye innstillinger på en gruppe A-bil som ikke er enkle. Jeg tenker i første rekke på differensialer, støtdempere og fjærer, kan Tord Linnerud fortelle.
Fremtidsutsikter
Hvor langt Tord og Thomas kan nå som rallyførere har ingen av dem tenkt så nøye på. Kanskje har de det, men holder det helst for seg selv.
-Drømmen er selvfølgelig å komme inn i et fabrikkteam og bli best. Men det er trangt om plassen. Det er like vanskelig som å få en plass i Formel 1, sier Thomas Schie som burde vite hva han snakker om. Begge har imidlertid allerede forsøkt seg i internasjonale rallies, senest i årets Swedish Rally, og begge planlegger flere internasjonale gjesteopptredener i fremtiden. Men nå er det KNA Rally Finnskog Norway både Tord og Thomas har fullt fokus på.