-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Spennende driftingfinale på Gardermoen
På søndag arrangerte Federal Drift GP årets siste driftingløp i samarbeid med Bilforumet, NDRG og NMK Gardermoen. Til tross for at værgudene ikke var i det solfylte hjørnet ble det en flott dag med masse heftig kjøring.


Robert Luketic på vei mot tredjeplass i sitt første driftingløp
Løpet ble kjørt på Gardermoen Raceway som for anledningen var bygget om fra dragracebane til driftingbane. Den brede asfaltstripa bød på utfordrende overganger og en lang sving i enden. Løypa ble finpusset i løpet av tre treningsdager tidligere denne måneden, og bød på svært underholdende kjøring til tross for begrenset med plass.
Blårøyken måtte dessverre vike for vannsprut denne gangen, men spektakulært ble det allikevel. Federal Drift GP hadde også leid inn celebert besøk for anledningen. Ben "Bon Bon" Broke-Smith og James Robinson fra Driftworks i England hadde tatt turen over for å dømme konkurransen og kaste glans over arrangementet.
Club-gutta imponerte
I likhet med det forrige løpet på Lånkebanen var det Club-klassen som bød på mest spenning. Finalen ble en knallhard duell mellom "veteranen" Raymond Sørum i sin nydelige Nissan 200SX og "nykommeren" Stian Lien i en lilla Nissan Skyline.
Begge to leverte 95 poeng som best etter tre kjørte finalerunder og de engelske dommerene så ingen annen utvei enn å kjøre dem en gang til. Begge to satset helt på grensen og forbedret sin poengsum til 96 poeng. Dermed var det ut på banen igjen. Denne gangen var det "sudden death". Hver fører fikk én eneste runde til å overbevise dommerne.
Nok en gang ble det helt likt, og spenningen var til å ta og føle på. Diskusjonen mellom de to engelske dommerene gikk heftig, og det ble brukt uttrykk som "amazing angle" og "awsome lines". Etter å ha forklart førere og publikum at vinneren ble valgt på grunnlag av jevn kjøring og perfekt idalspor kunne dommerene utrope Raymond Sørum fra Greåker som verdig vinner av finalen i Federal Drift GP og 5000 norske kroner.
Stian Lien debuterte i drfting denne helgen og en andreplass etter en slik finale står det enorm respekt av. Tredjeplassen gikk til Reidar Andresen i en Nissan Silvia. Vi håper å se alle disse gutta i Pro-klassen i 2008.
Superfinale i flomlys
Etter endt finale i Club var det klart for det vi alle hadde ventet på. Superfinale i Pro-klassen. Litt problemer med et aggregat som ikke ville starte ga vår engelske superdrifter "Bon Bon" muligheten til å demonstrere sine ferdigheter med Bjørnar Frydenhaugs heftige Nissan Skyline, noe både publikum og Bjørnar satt stor pris på. Etter å ha byttet aggregat var det klart for Norges første driftingløp i flomlys.
Første par ut var Robert "RDL" Luketic i en Nissan 200SX mot Bjørnar Frydenhaug i Nissan Skyline. Frydenhaug manglet imidlertid servo på sin Skyline og måtte gi tapt i kamp mot Luketic.
Neste par var Anders von Essen i Kenneth Moens gamle Nissan 180SX mot Kenneth Groth i Nissan 200SX. Etter snart et år med skruing er Groth endelig tilbake med nybygget bil og tok seg elegant videre til semifinale.
Tredje par ut var nok en nykommer, Casper Lian i Nissan 200SX mot veteranen Hans Røthe i sin V8 motoriserte Nissan 200SX. Lian imponerte allerede på trening og når Røthe fikk en stoppsladd kunne Lian avansere til semifinale også han.
Siste par var nykommer Martin Sørlie i Mazda RX7 mot Nicolai Voss i Nissan Skyline. Etter å ha snurret hver sin gang ble det sudden death og Sørlie trakk til slutt det lengste strået.
Første semifinale var Kenneth Groth mot Robert Luketic. Etter en snurring av Luketic ble det Groth som gikk videre til finale. I semifinalen mellom Martin Sørlie og Casper Lian var det Lian som snurret seg bort, og dermed var Sørlie i finalen.
Bronsefinalen ble kjørt mellom de to debutantene, Casper Lian og Robert Luketic. Lian snurret seg ut og ga dermed tredjeplassen til Robert Luketic.
Finalen ble også en kamp om å holde seg på banen under de vanskelige forholdene. Etter å ha snurret en gang hver ble det nok engang sudden death. Martin Sørlie kjempet hardt, men måtte til slutt gi tapt for Kenneth Groth. Begge to var kjempefornøyde med egen innsats, men Sørlie takket flaksen for en plass i finalen.
- Jeg hadde rett og slett griseflaks som kom til finalen. Jeg slet med understyring hele dagen og det var bare flaks at de andre snurret når jeg gjorde feil. Men selvsagt er jeg kjempefornøyd med en andreplass. Dette var over all forventning, fortalte Sørlie etter løpet.
- Jeg var forberedt på å måtte kjempe hardt mot Martin. Til tross for litt problemer med bilen kjørte han veldig fort og satset hardt. Jeg visste at om han traff skikkelig så måtte jeg sørge for å ligge veldig nærme, fortalte Kenneth Groth, som også fikk lovord fra dommerene.
- Kenneth hadde veldig gode innganger og et tight spor som vi likte veldig godt. Han var ikke mest spektakulær her i dag, men kjørte i stedet veldig jevnt og fornuftig, noe som er veldig viktig når man kjører twin battle, forklarte Ben Broke-Smith.
Dette var den siste konkurransen i år, men om en måneds tid drar Federal Drift GP i gang en online driftingserie der førerne konkurrerer online i bilsimulatoren Live for Speed. Det vil også bli arrangert flere treninger utover høsten. Følg med www.driftgp.no for mer informasjon om dette.