-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kjappe dinosaurer
Store, tunge og tørste SUV-biler er nå både så sosialt uspiselige og så politisk ukorrekte at de kanskje vil dø ut, på samme måte som dinosaurene i sin tid. Derfor nyter vi den gedigne luksusen mens vi kan...

Først publisert i Bil 5 - 2008.
Gedigne, luksuriøse og komfortable statusbiler med høy fremkommelighet – og så til de grader politisk ukorrekte. Det er kortversjonen av månedens duell mellom BMW X5 3.0 sd og Range Rover Sport 3.6 V8 HSE – to biler som til sammen koster over 2,8 millioner kroner.
Politisk sender disse to bilene ut to vidt forskjellige signaler. Tunge og muskelsterke verstinger står ikke øverst på ønskelisten i Miljøverndepartementet, mens de derimot er høyst gangbar mynt, bokstavelig talt, i Finansdepartementet.
For eksempel sørger vår Range Rover Sport alene for å bringe 720.496 kroner til statskassen, av dette utgjør CO2-avgiften 194.046 kroner og vektavgiften 274.293 kroner. Det blir fort penger av det.
LES VIDERE:
- BMW X5
- Range Rover Sport
- Konklusjon
- Tekniske data