-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Kia Cee'd 1.6 CRDI


Kia Cee'd
Kia Ceed er en koreaner som egentlig har lite med Korea å gjøre. Den er utviklet i Europa for europeere, og bygges i Europa. Både bilens design og mål/vekt gir oss grunn til å mistenke at Toyota Corolla/Auris har vært et forbilde, men Kia hevder at det ikke er tilfelle.
Uansett, kvalitetsfølelse og utstyrsnivå viser at Kia mener alvor med Ceed, det vi har sett av den nye bilen så langt bekrefter at denne modellen har fjernet seg milevidt fra tradisjonelle oppfatninger av koreanske biler som et mindreverdig produkt.
La det derfor være sagt med en gang – Ceed er testens positive overraskelse. Den viser oss et tiltalende førermiljø med oversiktlige og lettleste instrumenter, bortsett fra radioens display som er meget vanskelig å lese.
Venstrefoten finner en eksemplarisk fothviler, mens høyrebenet ikke får fullt så god sidestøtte mot midtkonsollen. Sidestøtten i forsetene kunne vært bedre, i det hele tatt er setene blant de punktene som gir minus i testprotokollen. Førerplassen ellers er lys og trivelig, og det finnes mange smårom til å legge fra seg ting i.
Motoren er kvikk og meget villig, og den har ingen ting å skamme seg over i dette selskapet, verken når det gjelder akselerasjon eller bunndrag. Støybildet virker å være noe skarpere enn i Auris og Qashqai, men desibelmåleren viser at selve støynivået er identisk med Auris, marginalt høyere enn i Qashqai.
Ceed er retningsstabil både under vanlig landeveiskjøring og ved panikkbremsing. Den har noe stivere hjuloppheng enn alle de tre andre testbilene. At den fremstår som mer sportslig gjør at den på den ene siden føles noe mindre komfortabel når tverrskjøter og skarpe ujevnheter passeres. På den annen side står den godt i mot krenging ved frisk kurve-kjøring, den ligger godt på veien, og alt i alt viser Ceed seg fra en overraskende positiv side når det gjelder kjøreegenskaper.
Plassforholdene både i kupeén og bagasjerommet er nærmest identiske med hva vi finner i Auris. Når bakseteryggen (delt 40/60) legges ned, får vi et helt flatt lastegulv.
To ting er verdt å nevne som Ceed er alene om blant testbilene: Den har elektriske vindusheiser med automatikk (et trykk på knappen er nok) på alle fire plasser. Vel så viktig er det at den leveres med 5 års garanti, noe som bare Mitsubishi tidligere har vært kjent for, men Kia strekker seg enda lenger, for de gir hele 7 års garanti på motor og drivverk. I den grad det har vært reist tvil om Kias langtidskvalitet, gjør i hvert fall importøren sitt for å rydde den tvilen av veien.
FØRERMILJØ 6
Oversiktlig og funksjonelt, men minus for radioens display. Setene er ikke best i test.
PLASS 7
Bagasjeplass på det jevne. Akseptabel benplass og takhøyde bak.
KOMFORT 6
Fast fjæring, noe slag på dårlig underlag. Noe skarpere støybilde.
KJØRING 8
Tillitvekkende ved aktiv kjøring på svingete vei. Akseptabel styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 9
Kvikk og villig motor. Gunstig forbruk.
SIKKERHET 9
Ikke testet, men regn med fem NCAP-stjerner. Gode bremser.
PRIS 96
Desidert lavest pris av testbilene, selv med EXE-utstyr.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Nissan Qashqai
- Toyota Auris
- Volkswagen Golf
- Konklusjon
- Tekniske data