Golf
Golf

Mégane
Mégane

ZX
ZX

Renault Mégane møter Citroën ZX og VW Golf

Renault fikk aldri skikkelig sving på 19-salget i Norge, kanskje de lykkes bedre med Mégane. Norske bilkjøpere har en forkjærlighet for tyske biler, og Renault har denne gang lagt seg nærmere den tyske stilen enn den franske, på godt og ondt.

Publisert

Først publisert i BIL 6 - 1996.

Renault Mégane har nok av konkurrenter og det var ikke enkelt å begrense seg til bare to av dem. Men VW Golf, bestselgeren i klassen, er en naturlig målestokk. Citroën ZX må vel være klassens mest undervurderte bil og en naturlig konkurrent til Mégane.

Vår Mégane er en RN 1.6 med 90-hesters motor og med en prislapp pålydende 167.000 kroner. RN-modellen er velutstyrt, men mangler noen av de mer luksuspregede utstyrsdetaljene som for eksempel elektriske vindusheiser.

Citroën ZX Avantage har noe større motor enn vår Mégane, en 1,8-liter med 103 hk. Utstyrsnivået er også noe høyere, med blant annet elektriske vindusheiser. Selv om ZXen er noe dyrere enn Mégane, har den likevel en attraktiv pris; 179.900 kroner.

Golf er ikke kjent for å være noen prisleder, og vår testbil, en 1.6 GL med den nye 100-hesteren, har en prislapp pålydende 193.000 kroner. Det hjelper litt å gå ned til utstyrsnivå CL. Da blir prisen 185.500 kroner, men er fortsatt litt drøy i forhold til konkurrentene.

Testlaget bestod av Søren Alexandersen, Henning Sund og Kjell Magne Aalbergsjø.

PLASS
Testvurdering: Mégane: 5. ZX: 3. Golf: 3.

Renault Mégane er den største av de tre testbilene, ca 13 cm lengre enn Golf og ca 6 cm lengre enn ZX, og har dessuten den lengste akselavstanden. Alt ligger derfor godt til rette for at Mégane skal slå de to konkurrentene når det gjelder plass.

Det er ingen tvil om at Mégane har den beste balansen når det gjelder plassutnyttelse. Forsetepassasjerene har det rommelig, det er god benplass i baksetet, samtidig som kupébredden er god, i hvert fall for to voksne, og takhøyden holder også mål. Bagasjerommet er dessuten meget rommelig, og ved å vippe frem sitteputen og legge ned seteryggen får du 138,5 cm bagasjeromlengde.

Forsetepassasjerene har det rommeligst i Golf, og med hele 122,5 cm som maks benplass og 101,5 cm som maks takhøyde skulle de fleste ha plass nok. Men Golfen er ikke spesielt rommelig i baksetet. Benplassen er vesentlig mindre enn i de to konkurrentene. Avstanden mellom for- og bakseterygg med redaktøren ved rattet er 65,5 cm i Golf, mot 71,5 i Mégane og ZX. At kupébredden dessuten er liten, 7,5 cm mindre enn i ZX og 4,5 cm mindre enn i Mégane, gjør at det føles trangt i baksetet. På pluss-siden noterer vi derimot meget god takhøyde. Og nettopp god høyde gjør bagasjerommet rommelig.

ZX har en helt annen plassutnyttelse enn Golf, men mer plass blir det ikke ut av det. Benplassen er merkbart bedre enn i Golf, og det samme gjelder kupébredden, men ettersom baksetet er utformet som en to-seter får en ikke utnyttet denne fordelen fullt ut. Sammenlignet med de to konkurrentene har ZX klart dårligere takhøyde i baksetet, og er du over 175 cm lang må du regne med å stange i taket.

ZX har en finurlig bakseteløsning; hele baksetet kan skyves forover og bagasjevolumet øker dermed betraktelig mens bagasjen fortsatt er av skjermet fra kupéen. Sitteputen kan ikke vippes frem, men seteryggen kan legges ned og har justering av ryggens vinkel. ZXs bagasjerom er lavt, men bredden er godt utnyttet og volumet blir likevel stort.

FØRERPLASSEN
Testvurdering: Golf: 5. Mégane: 4. ZX: 4.

Golf har vært et forbilde når det gjelder utforming av førerplassen. Den er ergonomisk nesten perfekt, og med høyderegulering av rattet er det bare blitt bedre. Førersetet har høyderegulering som øker lårstøtten etterhvert som det senkes. Plassen til venstrefoten er ikke god, hjulkassen gjør at det er vanskelig å finne en behagelig hvilestilling for foten. Førermiljøet er eksemplarisk, godt merket og med alle betjeninger innen rekkevidde. Sikten er god, med ett unntak; de kraftige C-stolpene skjermer for sikten på skrå bakover.

Mégane har den klart beste sittestillingen, og førermiljøet virker ved første øyekast oversiktlig og funksjonelt. Men et par brytere sitter på feil side av midtkonstollen, og betjeningsrattene for varme- og ventilasjonsanlegget er vinklet nedover og er ikke gode å bruke. Vi ble heller ikke helt fortrolig med rattstillingen, rattet ligger litt for mye, og ved store rattutslag kan det være vanskelig å nå toppen av rattet. Når vi vipper rattet ned for å bøte litt på dette, ble varsellampene og øverste del av instrumentene skjult. Førersetet har høyderegulering og sitteputen gir meget god lårstøtte, men sidestøtten til øverste del av ryggen er litt for svak. Mégane har et høyt bagasjerom og når du i tillegg sitter lavt, er ikke sikten bakover på langt nær så god som i for eksempel ZX.

ZX har en oversiktlig og funksjonell arbeidsplass for sjåføren, men sittekomforten henger ikke helt med. Førersetet har god sidestøtte, men lårstøtten er for svak. I ZX sitter du høyere enn i de to andre og har dermed også bedre sikt rundt bilen. Alle betjeninger er godt samlet og enkle å finne ut av. Et deksel over radioen er standard. ZX har bare én vindusvisker på frontruten, en løsning som fungerer brukbart, men ikke like godt som to viskere hvis disse plasseres noenlunde fornuftig. Når det gjelder kvalitet og finish er det ikke noe å sette fingeren på for noen av de tre, men Golf-interiøret virker mørkt og tungt når vi sammenligner med ZXs og Méganes lyse og mer innbydende interiør.

KOMFORT
Testvurdering: ZX: 5. Mégane: 4. Golf: 3.

Om marginene når det gjelder plass og førerplass er små er de desto klarere når det gjelder komfort, og i ZXs favør. Vi ga riktignok ZXs førersete minus i protokollen for dårlig lårstøtte, men ber du Citroën-forhandleren løfte forsetene ca 1 cm i forkant er dette problemet løst. Med tanke på ZXs komfortegenskaper for øvrig er det verdt å ta det bryet. ZX er ikke bare den mest stillegående, den har også den klart beste fjæringskomforten og takler alle typer ujevnheter bedre enn de to konkurrentene. Komforten i baksetet er god, men lårstøtten er litt svak også her.

Mégane er fastere enn ZX over de skarpe ujevnhetene, men uten at det
blir ubehagelig. Den takler ikke de mellomstore og store ujevnhetene så behagelig. Støynivået er også utslagsgivende, Mégane er stillegående på jevn asfalt, men har høyere støynivå enn ZX på grov asfalt. Baksetekomforten i Mégane er meget god, i hvert fall hvis du ikke bruker den midterste plassen. Sidestøtten til både rygg og lår er god, men en sitter litt lavt, noe som kan være en ulempe for barn.

Golf henger ikke helt med når det gjelder fjæringskomfort. Den er et hakk fastere enn Mégane, noe som også skyldes at Golfen er utstyrt med dekk i dimensjon 185/65-14 mens Mégane står på dekkdimensjon 175/70-13. Dette merkes spesielt godt på de skarpe ujevnhetene og på grov asfalt slipper den gjennom mer vibrasjoner enn Mégane og ZX. Over store ujevnheter er Golf mer stumpete. Golf har ikke vært blant de mest støysvake bilene i klassen og selv om støynivået er redusert, er det fortsatt høyt i Golfen, spesielt på piggslitt asfalt. På jevn og fersk asfalt går den stille. Baksetepassasjerene sitter behagelig og høyt.

KJØREEGENSKAPER
Testvurdering: ZX: 5. Mégane 4. Golf 4.

Da Volkswagen introduserte Golf III, sto 90-hesteren på dekkdimensjon 175/70-13. Nå er 185/60-14 standard. Selv om 60-profildekkene har negativ innvirkning på fjæringskomforten, er de en fordel for kjøreegenskapene. Golfen har en direkte og kontant styring og tåler hardere behandling i svingene enn de to konkurrentene. Den er uproblematisk i kritiske manøvre, men føles tung og i kombinasjonen sving og ujevnheter er ikke stabiliteten like god som i for eksempel ZX.

Mégane er ikke ulik Golfen, men føles lettere og har en aning bedre stabilitet på svingete og humpete vei. Men styringen skiller de to, og selv om dekkene skal ha litt av skylden for at de to oppleves så forskjellig, ligger noe av grunnen også i selve styringen. Renault har valgt en litt tung styring og en utveksling som krever relativt store rattutsalg. Sammen med 175/70-13 dekk er Mégane derfor mer arbeidskrevende enn Golf og ZX på svingete vei. I likhet med Golf er den uproblematisk i kritiske manøvre.

ZX føles umiddelbart litt for myk til at den skal henge med når det gjelder kjøreegenskaper, men førsteinntrykket stemmer ikke helt. Fjæringen takler sving og dårlig vei overbevisende godt, styringen er kontant og presis og på slett vei har ZX nydelige svingegenskaper. Den blir riktignok litt myk foran når den presses hardt, som for eksempel i hårnålsvinger, men bryter likevel ikke ut i understyring. ZX takler også kritiske manøvre uten problemer.

Vi hadde skiftende værforhold da vi kjørte vår test. Akselerasjonsmålingene og bremseprøvene for Mégane og ZX ble kjørt på våt vei, mens Golfen fikk prøvd seg på tørr asfalt. Mens akselerasjonsprøvene ikke ble påvirket av føret i nevneverdig grad, var det umulig å få sammenlignbare bremseprøver. Mégane har ikke ABS-bremser som standard og på det våte føret var det vanskelig å oppnå jevne bremselengder til tross for at bremsene er lette å dosere. De to som hadde ABSbremser var derimot enklere, og ZX imponerte og hadde i snitt 2 meter kortere bremselengder på våt vei enn Golf hadde på tørr vei. I tillegg til kortere bremselengder er ZXen overbevisende stabil under kraftige oppbremsinger.

MOTOR & GEARKASSE
Testvurdering: Golf: 5. Mégane: 4. ZX: 3.

Golf har endelig fått den motoren den fortjener. Den nye 1,6-literen er ikke bare sterkere enn 1,8-literen med 90 hk den erstatter, den har også en behageligere gange og et lydbilde som passer til Golfs ellers så robuste preg. Gearutvekslingen er kort Det betyr at det er nok krefter også i femtegear. Sjaltingen er lett og presis.

Méganes 1,6-liter er arbeidsvillig og går lett og uanstrengt over hele turtallsregisteret. Utvekslingen er ikke like godt tilpasset motorens effekt som for Golf, men normalt vil du ikke reagere på at du må bruke gearspaken mye. Sjaltingen er dessuten lett og presis.

ZX har den største motoren, men 1,8-literen med åtte ventiler er ikke like turtallsvillig som de to konkurrentenes 1,6-litre. Innsugningsstøy under akselerasjon på lave turtall, samt litt hard gange på høye turtall gir et litt billigere inntrykk enn for de to andre. Sjaltingen er heller ikke like eksakt, spesielt i de laveste gearene.

YTELSER & FORBRUK
Testvurdering: Golf: 5. ZX: 4. Mégane: 4.

Volkswagen/Audis 1,6-liters rekkefirer imponerte da vi testet Audi A4, og det er ingen grunn til at den ikke skal fungere godt i en mindre og lettere bil. Alle egenskaper tatt i betraktning er det vanskelig å se at Golf noen gang har hatt en bedre motor enn denne. Akselerasjonen er kvikk, kvikkere en noen 1,8-liters 90-hester. Motoren er trekkvillig i bakkene og når forbruket i tillegg er lavt, er det ingen tvil; Golfen er vinneren når det gjelder kombinasjonen ytelser/forbruk.

ZXs 1,8-liter kjenner vi også fra før og da vi kjørte test på 306 1,6 og 1,8, oppdaget vi at 1,8-literen bare såvidt hang med 1,6-literen under akselerasjon, men den store motoren var mer trekkvillig. ZX henger ikke med Golf i akselerasjon, men i bakkene holder den uanstrengt følge. Vår ZX hadde bare 800 km på telleren og motoren vil nok gå litt lettere når den får noen flere mil bak seg, noe som vil ha positiv innvirkning på både akselerasjon og forbruk. Selv om 1,8-literen arbeidet uanstrengt brukte den nemlig noe mer bensin enn de to konkurrentene.

Méganes 1,6-liter er arbeidsvillig, men mangler det lille ekstra for å henge med de to konkurrentene. Under akselerasjon fra stillestående holder den riktignok følge med ZX, men når vi kommer opp i fjerde og femtegear slipper den. Heller ikke trekk-kraften er like god, og Mégane krever hyppigere bruk av gearspaken en de Golf og ZX. Men motoren er ingen sinke og isolert sett føles den kvikk og arbeidsvillig. Den kunne dessuten notere lavest bensinforbruk.

PRIS & UTSTYR
Testvurdering: Mégane: 4. ZX: 3. Golf: 3.

Når en ser på prislappene, er det ingen tvil om hvem av de tre som er billigst. Mégane er hele 26.000 billigere enn Golf 1.6 GL, og selv om det er noen utstyrsdetaljer som skiller de to, er ikke forskjellene store nok til å forsvare en så stor prisforskjell.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr stiller Golf og Mégane sterkest. De har to kollisjonsputer, beltestrammere, hodestøtter i baksetet, høyt bremselys og vidvinkelspeil på førersiden. Golf har dessuten ABSbremser og pollenfilter, mens Mégane har lyktespylere og trepunktsbelte på midtplassen i baksetet. Renault har valgt en enkel og praktisk belteløsning. Ettersom midtplassen er lite brukt og beltet stort sett vil være vi veien, bruker de et rullebelte som er festet i C-stolpen på høyre side og dermed ute av veien når det ikke er i bruk.

ZX har kollisjonspute på førersiden, beltestrammer for begge forsetene, lyktespylere, ABS-bremser, innvendig høyderegulering av hovedlysene, men vi savner skikkelig hodestøtter på baksetet.

Blant fellesnevnerne for de tre finner vi startsperre, sentrallås og høyderegulering av rattet. ZX er den eneste som har elektriske vindusheiser og elektrisk regulering av høyre sidespeil, Golf har elektrisk regulering av sidespeilene, mens Mégane har automatikk som slår på vindusviskeren på bakruten når du legger inn revers samtidig som vindusviskerne foran er aktive. Nivåkontroll for oljen er også en finurlig detalj som noteres som pluss. Mégane og ZX har fjernbetjening av sentrallåsen og ZX har startsperre med tallkode.

Vil du ha en Mégane med mer utstyr kan du velge en 1.6e RT til 175.000 kroner. Den har blant annet elektriske vindusheiser, elektrisk regulering og oppvarming av sidespeilene, utetemperaturmåler, lakkerte støtfangere og speilhus og innvendig høyderegulering av hovedlysene.

Vil du ha en rimeligere Golf og velger en 1,6 CL, går prisen ned til 185.000 kroner, men du går glipp av sentrallås, elektrisk regulering av sidespeilene, høyderegulering av rattet, grønne ruter og lakkerte sidelister.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS