Toyota Corolla 1.6 Sol

Publisert Sist oppdatert

Corolla 1.6 Sol
Corolla 1.6 Sol

Innledning

Corolla har et ryddig, meget oversiktlig instrumentpanel og dashbord. Venstrefoten plasseres på en behagelig fothviler og det er god sidestøtte for høyrebenet mot midtkonsollen. Likevel er sittestillingen feil, i hvert fall for de av oss som er større enn en gjennomsnittlig japaner. Ingen av de fire som utgjør testlaget denne gang, finner seg optimalt til rette ved rattet. Toyota burde ha kostet på lengderegulering av rattet. Nå må vi velge enten korrekt avstand til rattet eller riktig avstand mellom sete og pedaler. Samtidig er det uvant at gearspaken heller mot venstre i en slik grad at det ser ut som om spaken står i førstegear når femte vitterlig ligger inne.

Motoren fremstår som en flittig arbeidsmaur som kan vise til raskeste akselerasjon av de tre, i alle disipliner. Vi klarte riktignok ikke å kopiere fabrikkens tall fra null til hundre, det gjaldt alle tre testbilene, men det må fuktig testbane ta skylden for. Toyotas femtrinns gearkasse er presis og lettsjaltet, men på motorvei får vi en følelse av at Corollaen er en tanke lavt gearet. Ved 100 km/t i 5. gear ligger turtallet på ca 3000 o/min., og hånda søker gearspaken for å få bekreftet at det er øverste gear som ligger inne. Forbruket ligger midt på treet i dette selskapet.

Styringen er presis, med god respons, det vil si god kontakt med veien. Hjulopphenget er velfungerende på vanlig landevei, hvor det bidrar til både sikre og gode kjøreegenskaper. På dårlig vei er fjæringen og dempingen en tanke for fast til at den kan kalles god, men den takler skarpe tverrskjøter på en behagelig måte. Kjørekomforten når ikke helt opp til Golfens nivå. Støyen har Toyota et godt grep om, lydnivået er lavt og støybildet behagelig. Corolla har et beskjedent bagasjerom, og den tilsynelatende solide bredden reduseres til bare 89 cm når vi tar hensyn til utvekstene som skjuler støtdemperfestene.

Etter at dagens Corolla ble introdusert i 2001 og kom for fullt på markedet i 2002, fikk den noen viktige produktforbedringer allerede på begynnelsen av dette året, nemlig at den nå har to hodekollisjonsputer i tillegg til de fire “vanlige kollisjonsputene samt at både antispinn og stabilitetskontroll er en del av standardutstyret. Sikkerheten er derfor på høyde med de ferskere konkurrentene. Noen lengderegulering av rattet, som Toyota har lovet, sto imidlertid ikke på programmet denne gang.

Som designprodukt har Corolla problemer med å stikke seg ut i mengden. Allerede i vår forrige testrunde med Corolla, sommeren 2002, bemerket testlaget at den virket litt satt. Selv om heller ikke Volkswagen har flyttet grenser med den nye Golfens utseende, risikerer Corolla en tidlig alderdom – den har appell til alle som søker det anonyme.

FØRERPLASS = 7
Oversiktlig og funksjonell, minus for kjørestillingen. Lengderegulering av rattet ville gjøre susen.
PLASS = 7
Dårligst bagasjeplass av de tre og den trangeste kupéen foran, men små marginer.
KOMFORT = 8
Fast fjæring, noe slag og risting på dårlig underlag, eksemplarisk på slett asfalt. Meget behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Morsom ved aktiv kjøring på svingete vei, noe ustabil i svinger med humper. Godt balansert styring.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Beste akselerasjonstall av de tre. Forbruk midt på treet.
SIKKERHET = 8
Fire av fem NCAP-stjerner, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Gode bremser.
PRIS OG UTSTYR = 9
Lavest pris av testbilene, selv med ESP som standardutstyr.

LES VIDERE:
-
Mazda 3
- Volkswagen Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS