-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Fiat Grande Punto


Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto har fått sitt navn fordi den er en smule større enn den forrige Punto, men forskjellen er ikke akkurat Grande. Derimot er forskjellen meget synlig på eksteriøret, nykommerens design er vellykket og elegant, spesielt fronten er det et par stykker i testlaget som har forelsket seg i.
Utformingen av instrumentpanel og dashbord gir et inntrykk av god innvendig bredde, men målebåndet forteller at kupébredden er den minste av testbilene, sammen med Clio. Sjåførens venstrefot finner en god fothviler samtidig som høyrebenet har akseptabel sidestøtte mot midtkonsollen. Setet har litt for kort sittepute til å gi fullkommen lårstøtte, mens det gir god sidestøtte i ryggen. Likevel er det vanskelig å bli helt tilfreds med sittestillingen, spesielt på lengre turer kunne vi ønsket oss noe bedre støtte i korsryggen. En detalj som man må venne seg til, er at man må lene seg frem for å stille inn sidespeilene.
Benplass og takhøyde i baksetet er midt på treet, men alt er relativt, husk at vi snakker om småbiler. Det samme gjelder bagasjerommet, som både er litt kortere og smalere enn hos konkurrentene. Du må også løfte bagasjen høyere for å få den over terskelen.
Hjulopphenget gjør en kompetent jobb, selv om den viser tendenser til sideveis stepping i svingene når den blir provosert på halvdårlig veidekke. Alt i alt er kjøreopplevelsen en positiv overraskelse. Gearskiftet kunne vært fastere, men det er ikke så slaskete som i 207. Den elektriske servostyringen er mer vellykket enn i Clio, det vil si at den gir bedre styrefølelse. Dessuten har Punto-styringen en city knapp som gir mer servokraft ved kjøring i lave hastigheter. Bremsene er ikke imponerende, fra 80 km/t til stillestående har Punto 2,7 meter lengre bremselengde enn de to beste av testbilene, altså mer enn en halv billengde. Dessuten er den ubehagelig brå på bremsepedalen, bremsene hugger i når pedalen berøres.
Ved kjøring på svingete veier er det sjenerende at A-stolpen stjeler noe av sikten på skrå fremover. Sjåføren må ofte lene seg frem for å få full oversikt når kurvene kommer tett. Under landeveiskjøring er det lite vindstøy i Punto, men det generelle støynivået er høyere enn i de tre andre testbilene. Det gjelder både opplevd støy og de målte desibelverdiene.
Et poeng som testlaget peker på, er at Punto ikke har en eneste beskyttelseslist utvendig, verken langs sidene eller på hjørnene. Dette er imidlertid rettet på nå som bilene kommer fra normal serieproduksjon. Vi kjørte testen noen uker før bilen ble lansert i Norge, og den norske importøren opplyser at beskyttelseslister hører med til standardutstyret.
Vurdering:
FØRERMILJØ 7
God oversikt, grei plass. Ikke optimal sittekomfort.
PLASS 8
Noe beskjeden kupébredde, spesielt bak. Beskjeden bagasjeplass.
KOMFORT 7
Noe skarpt støybilde. Grei kjørekomfort, ikke fullkommen sittekomfort.
EGENSKAPER 8
Akseptabel styrefølelse. Veigrepet kunne vært bedre på dårlig underlag.
FORBRUK 7
Motor midt på treet i dette selskapet.
SIKKERHET 9
Fem stjerner i NCAP-testen, men trekkes et poeng for dårlige bremser.
PRIS 8
Marginalt laveste pris, bra utstyrsnivå. ESP ikke standard.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Opel Corsa
- Peugeot 207
- Renault Clio
- Konklusjon
- Tekniske data