-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Kinas Tesla-svar
Gjennom åpne patenter har kinesiske Xpeng nærmest klonet Tesla, til lavere pris. Snart dukker det opp flere enn de 96 G3-bilene som allerede ruller på norske skilt.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.
"Det er en ære å bli kopiert", var svaret tilbake, da General Motors tok en kinesisk bilprodusent i å ha kopiert en av deres koreanskbygde småbiler nærmest ned til minste skrue. Det er heldigvis en del år siden.
Men jeg stusset i mitt første møte med Xpeng over påstanden om at kun åpne patenter ligger til grunn for bilene, for her var det virkelig mye som minnet om California-elbilen, uten at Xpeng har noe som helst med Tesla å gjøre, annet enn at de begge er elektriske.
FOLKEBILEN G3
Xpengs minste modell på norsk jord – som foreløpig er eneste sted i Europa Xpeng selges – heter G3 og er en 4,45 meter lang SUV.
Den spisse fronten gir bilen særpreg, mens den innvendig nærmest er som en krympet Model X med frontrute som går så langt opp på taket, at du sitter under glasset med fri sikt til himmelen, en instrumentskjerm hvor Teslas grafiske utforming skinner mot deg, og hvor den digre vertikale skjermen på midtkonsollen kunne vært hentet ut av de store Teslaene både i utforming og plassering.
Selv forsetene ser ut som om de er laget av produsenten som forsyner Tesla med seter, og den bittelille og foldbare solskjermen som vippes ut fra siden i taket er som kjøpt fra Teslas reservedelslager. Bilen starter automatisk når den settes i gir, også hendlene på rattet er i Tesla(Mercedes)-utførelse.
PREMIUM LIGHT
Nå hører jeg kanskje negativ ut, men det mener jeg slett ikke å være. For med tanke på hva den koster, den mest aktuelle G3 prises til 358.000 kroner, skal du lete godt for å finne en like godt utstyrt elbil med 60 kWt netto batteripakke og 450 oppgitte WLTP-kilometer i rekkevidde som matcher. Legg på 21.000 kroner og bilen kommer med det Xpeng kaller premium-pakke, som blant annet inneholder ventilerte skinnseter og 360-graders kamera på taket.
Likevel vil ikke Xpeng definere seg som en billig kineser à la MG, det siktes heller mot Polestar med premiumorienterte løsninger og god byggekvalitet. Den rimeligste G3-varianten med litt mindre batteripakke er ikke aktuell for Norge.
Bilen er bra å sitte i, greit kjører den, og med 197 hk på forhjulene mer enn rask nok for de aller fleste. Men tilhenger trekker den ikke, for dem som er opptatt av slikt, rattet har ikke varme i seg og kan ikke lengdereguleres.
CHADEMO
Noe overraskende leveres Xpeng til Europa, i hvert fall enn så lenge, med den japanske ladestandarden Chademo for DC-lading, hvilket betyr maksimal ladefart på 50 kW. CCS-ladestandard og høyere ladefart langs veien ville opplagt vært en fordel, men hadde sannsynligvis også gjort G3 dyrere.