Renault Grand Scénic 1.5 dCi

Publisert Sist oppdatert
Renault Grand Scénic

Renault Grand Scénic

Innledning

Renault Grand Scénic er testens minstemann målt i utvendig lengde, 10 cm kortere enn C4 Picasso. Det gir seg utslag i testens minste bagasjevolum, mens plassforholdene i kupéen ligger på det jevne.

I førersetet finner vi noe korte sitteputer, men setene gir god støtte i ryggen. Venstrefoten finner en bred og behagelig fothviler, og det er akseptabel sidestøtte mot midtkonsollen for høyrebenet. Som hos landsmann Picasso er det midtstilte digitale instrumenter.

Speedometeret er meget tydelig, men turtelleren er ikke like lett å oppfatte under kjøring. Brytere og hendler ellers er stort sett logisk plasserte, med noen unntak. For å slå på eller av setevarmen må du vite hvor knappen sitter, det er ikke mulig å se den når du sitter i setet.

En annen irriterende detalj for oss som skiftet mellom testbilene mange ganger om dagen, er at du må lene deg frem for å regulere de utvendige speil. For å sjekke at speilet står som det skal, må du lene deg frem og tilbake flere ganger.

Med testens minste motor betyr det naturlig nok at Grand Scenic henger noe etter Grandis og S-Max i akselerasjonsmålingene, men motoren er villig og behagelig, så forskjellene er ikke store. Se dette i lys av at Scenic er testens letteste bil, 180 kg lettere enn S-Max. Det oppgitte forbruket er beskjedent, men av en uforklarlig årsak ligger testforbruket høyere enn på de andre bilene.

Oppsettet av hjuloppheng og fjæring ligger mer på den komfortable siden enn på den sportslige, men Renault har klart å finne et godt kompromiss. Og kryss i taket – etter at vi journalister i flere år har klaget på den dvaske og ufølsomme elektriske servostyringen, har Renault endelig tatt tak i problemet.

Nå fremstår jo bilen med et skikkelig løft i kjøreegenskapene bare på grunn av god styrefølelse! Dessuten har bilen et behagelig støybilde som understrekes av desibeltall på laveste nivå i dette selskapet.

Sikkerheten er på topp, fem av fem stjerner i kollisjonstesten, og bra score også når det gjelder barnesikkerhet. I dette selskapet er bilens pris helt uslåelig takket være gunstige avgifter på den beskjedne motoren. Listen over standardutstyr er imponerende:

I tillegg til de faste postene som vises i tabellen, har bilen kjørecomputer, følg-meg-hjem-lys, lyktespylere, regnsensor, manuelt klima-anlegg, flybrett på seteryggene, for å nevne noe. På vår bil trekker skinn-interiør og elektronisk klimaanlegg prisen opp med 22.000 kroner. Dessuten er bilen utstyrt med parkerings-sensor foran og bak samt innfellbare sidespeil.

Vurdering:

FØRERMILJØ 8
Midtstilte digitale instrumenter er fortsatt uvant. Ikke optimal sittestilling.

PLASS 8
Minst i dette selskapet, men små marginer.

KOMFORT 8
Fin kjørekomfort, mangler litt på sittekomfort. Meget behagelig støynivå.

KJØRING 8
Effektivt og behagelig hjuloppheng. Nå er også styringen akseptabel.

MOTOR/FORBRUK 8
Villig og behagelig motor. Uforklarlig høyt testforbruk.

SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, også bra score på barnesikkerhet.

PRIS 10
Basisprisen er super. Billigst også med “full pakke”.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES MER:
- Citroën Picasso
- Ford S-Max- Mitsubishi Grandis- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS