-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Volkswagen Passat


Volkswagen Passat
VW Passat er den mest moderne konstruksjonen i dette selskapet, det er nok også grunnen til at den er alene om et førermiljø som virkelig stikker seg ut. I motsetning til den tidligere mørke og dystre VW standarden, er dashbord, midtkonsoll og instrumentering holdt i lysere dekor. Det meste stemmer på førerplassen: Sittekomforten understøttes av rikelige reguleringsmulighetener på setet og rattet, og av sidestøtten i setet. Det er lite å utsette på støtte- og hvilemulighetene for høyre- og venstrefoten – kort sagt et nærmest optimalt førermiljø. Et minustegn må vi likevel hente frem på grunn av at bilen ikke er utstyrt med multifunksjonsratt, til tross for at vi kjører Highline-utgaven.
Passat har overbevist med sine kjøreegenskaper i tidligere tester hos oss, så også denne gang – men: Vår testbil, som er utstyrt med sportspakke og 17-tommers hjul, er bygget mer for langturer i høy fart på gode veier enn for allroundkjøring på landeveier av varierende kvalitet. Kort sagt, selv om kjøreegenskapene er gode på svingete asfaltveier, svekkes komforten i merkbar grad av stive fjærer og 17-tommers lavprofildekk.
TDI-motoren er kjapp og villig, og viser omtrent identiske verdier under akselerasjon som 2,2-literen fra Honda, men DSG-gearet kamuflerer at den ikke er fullt så fleksibel. DSG fungerer i praksis som en automatgearkasse, selv om det i utgangspunktet er en manuell kasse med dobbel clutch som styres elektronisk – og på grunn av beskjedent forbruk kommer denne motor-gearkasse-kombinasjonen ut som en vinner i det nye bilavgiftssystemet. Likevel viste den stor tørst under vår testkjøring, så forbruket lå på et nivå merkbart over konkurrentene.
Sikkerheten er på topp. Med sin ferske konstruksjon er Passat den eneste av de fire som har gjennomgått EuroNCAP-testen for barnesikkerhet. Her oppnåde den fire av fem stjerner, mens den fikk fem av fem stjerner i hovedtesten og to av fire stjerner i fotgjengertesten.
Vurdering:
FØRERMILJØ 9
Innbydende og funksjonelt. Langt på vei fullkomment.
PLASS 9
Størst bagasjerom. God takhøyde, gjennomsnittlig benplass.
KOMFORT 7
Fin sittekomfort, kjørekomforten lider under sportsoppsett. Støynivå på det jevne.
KJØRING 9
Imponerende kjøreegenskaper, presis styring. For stiv på dårlig vei.
MOTOR/FORBRUK 9
Sterk og rask motor, høyest forbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, også bra score på barnesikkerhet.
PRIS 7
Desidert høyest pris. Bra utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Honda Accord
- Opel Vectra
- Toyota Avensis- Konklusjon
- Tekniske data