-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Passat
VW Passat er den mest moderne konstruksjonen i dette selskapet, det er nok også grunnen til at den er alene om et førermiljø som virkelig stikker seg ut. I motsetning til den tidligere mørke og dystre VW standarden, er dashbord, midtkonsoll og instrumentering holdt i lysere dekor. Det meste stemmer på førerplassen: Sittekomforten understøttes av rikelige reguleringsmulighetener på setet og rattet, og av sidestøtten i setet. Det er lite å utsette på støtte- og hvilemulighetene for høyre- og venstrefoten – kort sagt et nærmest optimalt førermiljø. Et minustegn må vi likevel hente frem på grunn av at bilen ikke er utstyrt med multifunksjonsratt, til tross for at vi kjører Highline-utgaven.
Passat har overbevist med sine kjøreegenskaper i tidligere tester hos oss, så også denne gang – men: Vår testbil, som er utstyrt med sportspakke og 17-tommers hjul, er bygget mer for langturer i høy fart på gode veier enn for allroundkjøring på landeveier av varierende kvalitet. Kort sagt, selv om kjøreegenskapene er gode på svingete asfaltveier, svekkes komforten i merkbar grad av stive fjærer og 17-tommers lavprofildekk.
TDI-motoren er kjapp og villig, og viser omtrent identiske verdier under akselerasjon som 2,2-literen fra Honda, men DSG-gearet kamuflerer at den ikke er fullt så fleksibel. DSG fungerer i praksis som en automatgearkasse, selv om det i utgangspunktet er en manuell kasse med dobbel clutch som styres elektronisk – og på grunn av beskjedent forbruk kommer denne motor-gearkasse-kombinasjonen ut som en vinner i det nye bilavgiftssystemet. Likevel viste den stor tørst under vår testkjøring, så forbruket lå på et nivå merkbart over konkurrentene.
Sikkerheten er på topp. Med sin ferske konstruksjon er Passat den eneste av de fire som har gjennomgått EuroNCAP-testen for barnesikkerhet. Her oppnåde den fire av fem stjerner, mens den fikk fem av fem stjerner i hovedtesten og to av fire stjerner i fotgjengertesten.
Vurdering:
FØRERMILJØ 9
Innbydende og funksjonelt. Langt på vei fullkomment.
PLASS 9
Størst bagasjerom. God takhøyde, gjennomsnittlig benplass.
KOMFORT 7
Fin sittekomfort, kjørekomforten lider under sportsoppsett. Støynivå på det jevne.
KJØRING 9
Imponerende kjøreegenskaper, presis styring. For stiv på dårlig vei.
MOTOR/FORBRUK 9
Sterk og rask motor, høyest forbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, også bra score på barnesikkerhet.
PRIS 7
Desidert høyest pris. Bra utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Honda Accord
- Opel Vectra
- Toyota Avensis- Konklusjon
- Tekniske data