Volkswagen Touran 1.9 TDI

Publisert Sist oppdatert

Touran 1.9 TDI
Touran 1.9 TDI

Innledning

Arealutnyttelse har vært viktig også for Volkswagens ingeniører og designere, men Touran er likevel like lang som Golf stasjonsvogn. Dette er en rommelig bil, og den oppleves også som rommeligere enn konkurrentene. Når du ser den ved siden av 307 SW kan du ikke unngå å legge merke til høydeforskjellen, og karosseriets store bredde i hodehøyde. Dette er nesten som en mini kassevogn.

Kupébredden er bedre enn i konkurrentene, spesielt i hodehøyde, og tre voksne har brukbar plass i baksetene. Setene er høye, noe som bidrar til god benplass. De tre separate setene på andre seterad kan tas helt ut, og du kan også velge å ta ut det midterste setet og flytte de to gjenværende et hakk lengre inn, slik at det blir større avstand til dørene.

Med andre seterad i bakerste posisjon blir det begrenset plass til passasjerer på bakerste rad. Men ved å trekke setene forover, de kan trekkes ca. 14 cm frem, får de bak bedre plass.Men med bare 24 cm setehøyde skal en likevel helst være av den korte typen for å sitte godt. Det er benplassen som er begrensningen, takhøyden er god.

Det er enkelt å ta setene på andre seterad ut, og som varebil uten bakseter er Touran virkelig rommelig. Frem til bakkant av konsollen mellom setene er det 177cm lengde, og med en minste bredde på 105,5 cm og 87,5 cm høyde under taket snakker vi om et bagasjerom på nivå med stasjonsvogner i mellomklassen. Du kan også beholde setene i bilen, men vippe dem opp mot forsetene, det gir 134 cm langt bagasjerom.

Det er utviklet en rekke praktisk tilleggsutstyr som skal gjøre det enklere å utnytte plassen i Touran. For de sykkelinteresserte finnes det en sykkelholder som, når du har tatt ut setene, gjør det mulig å frakte to sykler stående i bagasjerommet. En kjølebag for montering på den midterste seteplassen på andre seterad leveres også.

De to bakerste setene er også enkle å håndtere og kan vippes opp eller legges ned uten at du må flytte setene foran. En ulempe med Touran som syvseter er at du ikke har reservehjul, men er henvist til å bruke et nødsett ved en eventuell punktering. En annen ulempe med syvseteren, og en den deler med de fleste syvsetere, er at bagasjeplassen krymper dramatisk. Bak bakerste seterad er det bare 33 cm til bakdøren ved gulvet, og på toppen av seteryggen er avstanden bare 16 cm. Med syv personer har Touran kapasitet til 146 kg bagasje.

Du sitter høyt i Touran, men i forhold til dashbordet og siderutene sitter du likevel lavere enn i konkurrentene, og har til tross for de høye setene, følelsen av å sitte nedi bilen. Førerplassen er førsteklasses når det gjelder ergonomi. Høyderegulering av sete og høyde- og lengdejustering av rattet, og seter med god støtte både sideveis og til lår og rygg sørger for at du sitter både godt og riktig. Førermiljøet ellers er ryddig, med alle betjeninger plassert høyt og oversiktlig på dashbordet.

Touran oppleves som robust, samtidig som den har en mer delikat innredning enn for eksempel dagens Golf. Detaljene er det ikke noe å utsette på. Et ekstra rom på toppen av dashbordet, rommelige dørlommer, rom i midtarmlenet foran og det er også en skuff under passasjersetet foran. Også de bak har plass hvor de kan legge fra seg ting og tang, og bak på hvert av forsetene er det et lite klappbord. Ekstra strømuttak finnes både for baksete og bagasjerommet. Kjøreegenskapene er på "personbilnivå". Styringen er presis og kontant, og får hjelp av 16-tommers dekk. Det nye understellet, som allerede brukes i Audi A3 og som også kommer i nye Golf, takler så vel små som store ujevnheter meget godt. I unnamanøveren er styreresponsen nesten for kvikk og det er lett å svinge for mye. Den takler unnamanøveren bedre enn konkurrentene både med og uten stabilitetskontrollen. Det samme gjelder for slalåmøvelsen. Med passasjerer overstyrer den litt mer enn uten, men er lett å kontrollere.

Touran er ingen lettvekter, den er hele 110 kg tyngre enn Zafira. Mye av vekten ligger i karosseristruktur, men det er tydelig at Volkswagen har brukt mye til støydemping også. På tomgang går Tourans dieselmotor vesentlig stillere enn konkurrentenes, og under kjøring er også støybildet mye mer behagelig. TDI-motoren med 100 hk er kombinert med en sekstrinns gearkasse med et nydelig gearskift. Den tettstegede kassen har et noe lengre utveksling i høyeste gear, noe som bidrar til et rimelig forbruk. Motoren er sterk så lenge du holder turtallet over 1500 o/min, og den oppleves som trekkvillig også i sjettegear.

Touran er den mest moderne av de fire testbilene – både når det gjelder praktiske løsninger, men også når det gjelder komfort og kjøreopplevelse er den i en klasse over konkurrentene. Spennende design kan den derimot ikke skryte av, så hvis det er det du søker kan du trygt se en annen vei. Dette er en robust og praktisk bruksbil med plass til syv personer om det skulle være nødvendig – men den fungerer aller best som femseter.

FØRERPLASS = 10
Denne førerplassen kunne like godt vært i en van. Du sitter godt, har god oversikt og selv om designen kanskje er litt kjedelig er det hele veldig funksjonelt.
PLASS = 10
Her er det plass over gjennomsnittet enten du velger å kjøre Touran som toseter, fem- eller syvseter. Og setearrangementet er enkelt å bruke.
KOMFORT = 10
Fjæringskomforten er på den faste siden, men hjulopphengene takler dårlig vei veldig godt og lydnivået er veldig behagelig.
KJØREEGENSKAPER = 10
Kjøreegenskapene er mer dynamiske enn du venter i en bil av denne typen og med stabilitetskontrollen er sikkerheten godt ivaretatt.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Dieselmotoren har et bredt arbeidsområde og er både trekk- og akselerasjonsvillig, og med sekstrinns gearkasse er forbruket også gunstig.
SIKKERHET = 10
Sikkerhetsutstyret er på plass, kjøreegenskapene er førsteklasses og Volkswagen har ikke for vane å slurve med sikkerheten. Vår vurdering er før EuroNCAPtesten foreligger.
PRIS OG UTSTYR = 9
Utstyrsnivået er høyt både når det gjelder sikkerhets- og luksusutstyr og praktisk utstyr.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester. Når poengene for Sikkerhet står i ( ) betyr det at bilen ikke er EuroNCAP-testet.

LES VIDERE:
- Opel Zafira
- Peugeot 307
- Toyota Corolla Verso- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS