Toyota Yaris 1.3 Sol

Til småbil å være ligger Yaris på et høyt nivå når det gjelder både sikkerhet og komfort, og den har god fleksibilitet i bagasjerommet.


Publisert Sist oppdatert

Toyota Yaris

Innledning

Toyota Yaris er den desiderte bestselgeren blant småbilene, det er registrert rundt regnet 2700 nye Yaris her i landet i år. Bilen har et særpreget førermiljø som domineres av det midtplasserte digitale speedometeret. At du må flytte blikket ned og til høyre for å se hvor fort du kjører, er en vanesak.

Vi synes likevel det tar lenger tid å flytte blikket til midten enn bare rett ned. Du sitter forholdsvis høyt i førersetet, med god oversikt, men sittestillingen er ikke optimal fordi fothvileren for venstrefoten er for kort og smal. Samtidig finnes det ingen midtkonsoll som høyrebenet kan støttes mot. Heller ikke Yaris er utstyrt med lengderegulering av rattet.

To detaljer gjør at fleksibiliteten i bagasjeavdelingen er bedre her enn i Mazda2. For det første kan de to delene av baksetet (delt 40/60) skyves 15 cm i lengderetning uavhengig av hverandre. Det er altså mulig å prioritere passasjerer eller bagasje. Dessuten blir gulvet i bagasjerommet helt flatt når baksetet legges ned.

På ujevnt underlag merkes det godt at vi har med en typisk småbil å gjøre. Den stusser og rister noe, men den tar sitt monn igjen på god asfalt. Her er den klart mest komfortabel av de to. Selv om motoren gir sitt bidrag til lydnivået, viser decibelmåleren at Yaris også er best når det gjelder støykomfort.

At kjøreegenskapene ligger mer i komfortabel enn sportslig retning, kjennes også på styringen. Den kan absolutt ikke kalles upresis, men er likevel ikke så direkte som i Mazda2, og responsen fra underlaget kunne også vært bedre.

Yaris-motoren kommer til kort mot Mazda2 når vi måler sprinteregenskapene fra stillestående, naturlig nok med tanke på antall hester. I fart på landeveien, derimot, hevder den seg fint, akselerasjon fra 70 til 100 km/t i femtegear går vesentlig raskere enn i Mazda2. At gearutvekslingen er lav har imidlertid sin pris, motoren kan ikke vise til spesielt lavt forbruk. 87 Yaris-hester drikker like mye som 103 Mazda-hester.

Med denne 1,3-liters bensinmotoren faller Yaris en smule mellom to stoler når det gjelder pris. Den er 28.600 kroner dyrere enn med den minste bensinmotoren (1,0-liter med 69 hk), samtidig er dieselvarianten (1,4 D-4D med 90 hk) bare 9300 kroner dyrere.

Yaris vinner en stor del av sine kunder på sin dieselmotor. Så langt i år sitter det nemlig en dieselmotor under panseret på halvparten av alle nye Yaris som er solgt. Vil du ha dieselmotor er derfor valget mellom disse to testbilene enkelt, for foreløpig leverer Mazda bare bensinmotor i sin småbil. Sikkerheten er på topp i Yaris. Fem stjerner og totalt 35 poeng i EuroNCAP-testen er meget respektabelt av en småbil.

FØRERMILJØ 7
De beste setene. Midtplasserte instrumenter er ikke optimalt.
PLASS 7
Rommeligst kupé på papiret. Det mest fleksible bagasjerommet.
KOMFORT 8
Fin fjærings- og kjørekomfort, behagelig støybilde.
KJØRING 7
Styreresponsen kunne vært bedre. Kjøreegenskaper som fremmer komfort.
MOTOR/FORBRUK 6
Ikke den kvikkeste motoren, forholdsvis tørst.
SIKKERHET 10
Fem NCAP-stjerner. Syv kollisjonsputer.
PRIS/UTSTYR 7
Gunstig basispris med beskjedent utstyr.
SUM 52

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Mazda 2
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS