-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V70 2.4 D5
Volvo V70 har tilsynelatende bare fått små endringer i utseendet sammenlignet med forgjengeren, men de utvendige linjer har blitt mer elegante, og spesielt bakfra er det lett å kjenne igjen nykommeren.
V70 bygges nå på samme plattform som Volvo S80 og den nye Ford Mondeo. Det betyr at bilen har vokst 11 cm i lengden, samtidig som akselavstanden er strukket 5,5 cm – noe som gavner både benplassen i baksetet og lasteplassen. Selv om knærne bare får 2 cm mer plass i baksetet, er det en merkbar bedring, også fordi ryggen på forsetene er utformet med mer profil enn før.
Samtidig som Volvo har utviklet forseter med enda bedre sittekomfort, har de ryddet opp i førermiljøet både når det gjelder oversikt og funksjonalitet. Det er rett og slett færre og større knapper å forholde seg til. Det er stilig – men litt kjedelig, for Volvo har beholdt den tynne Bang-Olufsen-pregede midtkonsollen som er velkjent fra mange Volvomodeller gjennom de senere år.
Et resultat av den nye konstruksjonen er at lasteavdelingen – en ikke uvesentlig detalj i en stasjonsvogn – har vokst med ca 90 liter fra forgjengeren. Bakluken kan du trygt åpne og lukke uten å bli møkkete – riktignok som ekstrautstyr – med knapp på luken eller fjernkontrollen. Samtidig har fleksibiliteten mellom bagasje og passasjerer løftet seg et hakk ved at bakseteryggen kan deles 40-20-40.
Dobbel bunn i gulvet kan også leveres, og da låses rommet under gulvet automatisk så lenge bakluken er stengt (inngår i Herregårdsvogn-pakken sammen med den elektrisk styrte bakluken). Som tilleggsutstyr får du også integrerte to trinns barneseter i baksetet (1800 kroner ekstra), men da utgår de oppvarmede baksetene som ellers er standard.
Den femsylindrede dieselmotoren ligger med sine 185 hester midt mellom sine to konkurrenter når det gjelder ytelse. Selv om den langt fra er noen sinke i trafikken 0-100 km/t går unna på knapt ti sekunder – sitter vi med en følelse av at noen av hestene har stukket vekk fra flokken. Kanskje blir vi lurt av at automatkassen har et annet arbeidsmønster enn i de to andre testbilene.
Kjøreegenskapene har løftet seg i forhold til forgjengeren – ikke forbausende ettersom Mondeo-plattformen ligger til grunn. Chassiset er stivere enn før, og hjulopphenget jobber effektivt og fint. Det er likevel ingen tvil om at det er lagt vekt på komfort fremfor sport.
Vi er overrasket over at V70 ikke har fått like kompetente kjøreegenskaper som Mondeo. Det er spesielt når det gjelder styrefølelse at V70 ikke når opp i sammenligningen. En mulig forklaring ligger i at D5-motoren er så tung at den gir tydeligere tendenser til understyring
FØRERMILJØ 7
Volvo-tradisjonelt. Lyst og vennlig – og litt kjedelig.
PLASS 9
Fullt på høyde med konkurrentene. Dårligst benplass bak av testbilene.
KOMFORT 8
Kompetent hjuloppheng. Både kjøre- og sittekomfort på høyt nivå.
PÅ VEIEN 8
Ikke fullgod styrefølelse, ellers kjenner vi slektskapet til S80 og nye Mondeo.
MOTOR/FORBRUK 6
Ytelse og forbruk midt på treet i dette laget, noen av hestene sover?
SIKKERHET 10
Godt Volvo-nivå over både aktiv og passiv sikkerhet.
PRIS 8
Laveste utgangspris, også relativt gunstig sluttpris.
TOTALT 55
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Audi A6
- BMW 530
- Konklusjon
- Tekniske data