I pose og sekk - del 2

Velger du en ladehybrid får du i både pose og sekk

Publisert

SKJERMSTYRT

I A-klassen, om den er hybrid eller ei spiller i denne sammenheng ingen rolle, styres skjerminformasjonen best med tommelen på de to berøringsflatene, en på hver side av rattet. Jeg vet at mange synes dette er komplisert, men jeg hører definitivt ikke med blant dem.

Grafikken og innholdet på Mercedes-skjermene er dessuten vel så oversiktlig og tilgjengelig som på Golf-skjermene.

HEADUP DISPLAY

Begge bilene leveres med ryggekamera, og fordi VW i mange år har skjult kameraet bak logoen på bakluka for å unngå å skitne det til når det ikke er i bruk, har naturligvis Mercedes også valgt skjult løsning for ikke å være dårligere. Flott, det.

Det skal godt gjøres å klage på kjørestillingen i eHybrid Golf eller A250e. Begge har god sidestøtte og seteputer som forlenges med et håndgrep, men testteamet er samstemte i at det er lettest å finne den optimale sittestillingen foran i Mercedes.

KOMFORTABLE

I forhold til kjørekomfort, skiller det lite mellom de to. Begge er svært komfortable biler med komfortinnstillingen aktivert.

Forskjellen ligger mer i at A250e kler en på seg, mens Golf eHybrid setter man seg inn i.

STJELER BAGASJEPLASS

Pluss for at begge trekker ganske tung tilhenger. Mange ladehybrider kan fortsatt ikke trekke noe som helst etter seg.

Ingen av bilene har nok plass under gulvet til ladekablene, som derfor må ligge løse i bagasjerommet, hvilket betyr at de i praksis blir liggende igjen hjemme. Men spiller det noen rolle? Hvem lader en ladehybrid underveis, og gjør man det skjer ladingen gjerne på fast sted via ledning fra laderen.

70 KM REKKEVIDDE

Inn mot 2021-utslippskravene fra EU har elektrisk WLTP-målt rekkevidde på minimum 50 km vært kritisk. Dette klarer begge bilene med god margin, Mercedes oppgir inntil 69 km og VW inntil 71 km. Våre målinger kjørt i noen få kuldegrader og med kald bil som utgangspunkt, viste 49 km i gjennomsnitt for A-klasse og 38 km for Golfens vedkommende. Tomme for strøm, fungerer begge som helt vanlige hybrider.

Dette er jo strengt tatt ikke imponerende tall, men gjør det likevel mulig med gjennomsnittlig daglig brukslengde å kjøre for det meste elektrisk i hverdagen.

SMÅ BENSINTANKER

Nettopp forbruk har gjerne vært et kritisk punkt på ladehybrider, som må dra på ekstra batterivekt som igjen krever ekstra energi. Eksempelvis veier A250e hele 300 kilo mer enn A250, mens ladehybrid Golf veier 220 kg mer enn bensinbroren.

BilAutofil har ganske mange målinger i boka fra forrige Golf GTE. Forbedret aerodynamikk og ikke minst forbedret elektronikk i styringen av motorer og girskift har senket det gjennomsnittlige bensinforbruket etter at batteriet er tomt for ladestrøm fra 0,63 liter/mil til 0,56 liter/mil i denne testen.

A250e brukte litt mer, 0,61 liter/mil, under identisk kjøring, men differansen er ikke større enn den produsentene oppgir.

KRAFTFULLE

Golf bruker 0,8 sekunder mer til 100 km/t. Det merkes knapt når 204 hk drar gjennom de nederste av de seks trinnene i den sekvensielle kassen, etter å ha sluppet løs 350 Nm i moment. Likevel: selv med langt større forskjell mellom innstillingene komfort og sport i Golf 8 sammenliknet med Golf 7, er hybrid-Golfen mer en svært rask cruiser enn en sportsbil.

RADARSTYRT

Med kjøreruten innlagt, sørger Golf bedre enn Mercedes for å tilpasse farten inn mot kryss og rundkjøringer. Og om du er litt sen med å løfte høyrefoten, sier Golf også tydelig fra om det på skjermen.

Ingen av testbilene trekker på alle fire og de produseres heller ikke med AWD.

Forrige GTE skjulte ladeluka bak logoen i grillen, med de problemene det førte med seg når den frøs fast om vinteren. Nå er ladeluken flyttet til venstre forskjerm og derfor mindre utsatt for vinterværet.

Mercedes har ladeluken på bakskjermen.

Testteamet mener at i vintermørke Norge burde alle som har mulighet velge LED Matrix-lys. Bedre og sikrere lys som lyser opp rundt biler som kommer i møte eller ligger foran uten på noen måte å blende, leveres ikke til vanlige biler. Hos Volkswagen inkluderes det først på ekte GTE, mens det enkelt velges i pakketilvalg hos Mercedes.

LES VIDERE:

Del 1Vårt valg, tekniske data og poeng
Powered by Labrador CMS