-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Opel Ampera
Hva er forbruket, egentlig, på ladbare hybridbiler ved normal kjøring? Allerede nå har vi testet Prius Plug-in som kommer til Norge på sensommeren, og vi tok med både Opel Ampera og en helt vanlig BMW 320d. Resultatet ble som ventet
- Innledning
Ampera, nylig kåret til Årets Bil av europeiske biljournalister, er identisk med Chevrolet Volt. Ikke minst på grunn av de fargerike digitale instrumentene minner førermiljøet om en cockpit i fly.
Det er langt fra all informasjon som det er mulig å følge med på under kjøringen. Sikten fra førerplassen er ikke den beste. På skrå fremover hindres den av en bred A-stolpe, og bakover er det den lave bakruta som begrenser sikten.
Det er heller ikke Ampera du skal velge hvis du har behov for en rommelig bil. Både benplassen i baksetet og volumet i bagasjerommet er dårligst i testen. Glem heller ikke at Ampera er en 4-seter, batteriene gir ikke plass for tre personer i baksetet.
Ampera er en tung bil, bare batteriene veier omtrent 200 kg, noe som medfører lav nyttelast. En egenvekt på 1,7 tonn, 157 kg mer enn på Prius, betyr blant annet at det går med en del drivstoff bare for å flytte masse når batteriene er tomme for strøm, slik at bensinmotoren må jobbe kontinuerlig.
EU-testsyklusen gir Ampera et teoretisk forbrukstall på 0,12 liter/mil – med et tilhørende CO2-utslipp på bare 27 g/km. I virkeligheten ligger altså forbruket langt høyere når bilen kjøres over lengre strekninger med norsk topografi og norsk klima.
Fra et 10 ampere uttak tar det ca. seks timer å lade batteriene i Ampera. I teorien har bilen en rekkevidde på 80 km med fulle batterier, men med nødvendig lys, ventilasjon og varme kan rekkevidden synke til det halve. Under vår test kjørte vi først på ren strøm. Det holdt i 51 km. Deretter var det bensinmotoren, det vil si generatoren, som gjaldt som energikilde for elmotoren.
Mens det kombinerte forbruket med strøm og bensin endte på 0,513 liter/mil, var forbruket 0,577 liter/mil, høyest i testen, på den strekningen hvor Ampera gikk på bare bensin.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Prius
- BMW 320d
- Testforbruket
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Opel Ampera
- Testvurdering og poeng Toyota Prius
- Testvurdering og poeng BMW 320d