Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60
Volvo XC60

Verden vil bedras - Del 2

De trekker på to, men ser ut som firehjulstrekkere – bør vi la oss lure?

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Et spørsmål om filosofi

Det å kjøre Volvo X60 kan til tider minne deg om hvordan det var å øvelseskjøre med faren din.

Kjører du for nær bilen foran lyser det et rødt lys foran på dashbordet. Om du ikke tar dette ad notam, så kompletteres det med lydsignaler.

Om du skulle velge å kutte over en markering i veibanen, får du jammen kjeft for det også. Ute ved speilene sørger blindsonevarslingen for å gjøre deg oppmerksom på biler som ligger der.

Ikke nok med dette, om bilen ikke mener at du følger godt nok med ute på landeveien, kommer den jammen meg med forslag om at du kanskje bør ta en kaffepause.

Legg til beltevarsling som nærmest jager deg ut av bilen og en parkeringsvarsler som er så aktiv at den skrur av radioen og piper infernalsk om noen går forbi bilen mens du står stille.

I tillegg har altså XC60 sikkerhetssystemet City Safety som standard, systemet griper automatisk inn for å unngå en påkjørsel i lave hastigheter.

Hos BMW er det andre ting som står i fokus. Selvsagt er den passive sikkerheten absolutt i toppklasse.

Når det gjelder aktive hjelpemidler har tyskerne heller valgt å utvikle systemer som gir deg hjelp når du trenger det, og som ikke blander seg unødig inn.

Snarere tvert i mot, her har du mulighet til å skru antispinn på et mellomnivå som tillater kjøring litt mer over mot det sportslige.

Finne knappen for antispinn bør du da også sørge for, for i direkte sammenligning på vinterføre er BMWen definitivt morsomst å kjøre, men har ikke nødvendigvis den beste fremkommeligheten.

Lide for utseendet

Hvorfor i all verden skal du kjøpe en liksomfirehjulstrekker? Vel, hvorfor velger noen å kjøpe en Armani i stedet for Dressmann?

Selvsagt handler det om mote, utseende og image. Antagelig er det også sånn at en del av dem som vurderer X1 og XC60 også er tilbøyelige til å velge designermerker i andre sammenhenger.

Nå kan nok motepress innenfor klær være tøft nok, men fornedrelsen ved å stå fast på en brøytekant på Majorstua med noe som ser ut som det kan kjøre til Kikut, kan fort vise seg å bli en god vandrehistorie – ikke bare i familien.


Så hvordan fungerer det?

Selvsagt er det under mer ekstreme forhold at mangelen på firehjulstrekk blir viktig. På sommerføre eller under normale vinterforhold oppfører disse bilene seg akkurat som man forventer.

Volvo XC60 er faktisk en ganske stor bil – ikke med like stort bagasjerom som de store stasjonsvognene, men rommelig nok til å kunne karakteriseres som familiebil.

Motoren er sterk, i kombinasjon med den manuelle girkassa fremstår den faktisk som sprek og helt annerledes enn den gjør med automatkasse. Ute på veien oppfører den seg som en moderne Volvo. Den understyrer når den blir presset, og er forutsigbar under alle forhold.

Forhjulstrekk og ganske mye vekt over drivhjulene gir også god fremkommelighet på snøføre, men noen firehjulstrekker blir den aldri.

BMWen har et betydelig bedre chassis og balanse. Den er lettkjørt, lettkontrollert og inviterer til gode kjøreopplevelser. Når det kommer til hestekrefter, er den noe svakere enn Volvoen, men i praksis kjennes den sprekere ut.

Det skyldes selvsagt blant annet de 150 kiloene i vektforskjell. Sånn sett er de 163 hestekreftene tilstrekkelige i denne bilen.

Et ankepunkt ved X1 blir likevel komforten. På grunn av den høyere bilen har kjøreopplevelsen blitt stivere, og da ikke på den sportslige måten.

Sammenligner du med en 3-serie stasjonsvogn med samme motor, er denne både mer komfortabel og mer sportslig enn SUVen.

Det er imidlertid ikke til å komme fra at det finnes fordeler med tohjulsdrift på disse bilene sammenlignet med sine modellsøsken med firehjulsdrift. Vekt er en av dem, forbruk en annen – pris selvsagt en tredje.

Det skiller 40.000 kroner på basisprisen på en BMW X1 sDrive 20d og en xDrive 20d. For Volvoen skiller det rundt 30.000 kroner fra vår testbil til den billigste XC60en med firehjulsdrift.

Merk deg imidlertid at det finnes en X1 sDrive 18d med 136 hester som starter under 360.000 kroner.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng BMW X1

- Testvurdering og poeng Volvo XC60

Powered by Labrador CMS