-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
BMW og Rover: bedre hver for seg
Mens BMW kan fortelle om rekordfortjeneste nå som de er skilt fra Rover, kan Rover fortelle at de regner med break even neste år, og deretter forhåpentlig overskudd. En lykkelig skilsmisse, med andre ord.

Særlig hvis vi sammenligner med BMW-perioden. Tyskerne hevdet at i deres siste hele år med Rover, 1999, tapte Englands-operasjonen hele 750 millioner pund. Hvilket, hvis det er sant, gjør at man må sette spørsmålstegn ved en del av Münchens disposisjoner.
Nå er det selvfølgelig et par betingelser som må oppfylles for at break even skal nås så fort, og det er blant annet at den nye MG-serien slår såpass godt an at fabrikken kan se 200.000 biler/år rett i øyet. Markedsføringsplanene for de nye modellene skal foreligge i midten av juni, kunne fabrikkens folk fortelle, og samtidig vil man beslutte hvordan man skal lansere hvilke biler fra de nye generasjonene som kommer med start i 2004.
På tross av at Rover-salget ramler solid i Europa, og at eksportandelen fremdeles er over 50%, er den finansielle situasjonen god, sier analytikerne. Både den nye Rover 75 stasjonsvognen og den nye MG-serien er finansiert uten å røre den store kontant-reserven som finnes. Og cash-flow ligger over de pessimistiske prognosene.
I München smiler de nesten like bredt. Problemet deres er imidlertid at fjorårets rekordfortjeneste på 1,03 milliarder euro ikke er rekord nok. Markedet hadde trodd på 1,1 milliard, så da tallene ble offentliggjort i går ramlet aksjene med 4%. Det så man imidlertid snart var å overreagere, så de endte likt med i forgårs.
Uansett så er en 50% økning av fortjenesten imponerende. Sterkt hjulpet riktignok, av solide valutagevinster som henger sammen med sterkt økende USA-salg. Men samtidig må man ta hensyn til at i disse tallene ligger blant annet avsetninger på 240 millioner Euro, som skal brukes når det nye end-of-life direktivet kommer på lufta.
Dessuten er det først opp 762 millioner Euro baklengs på Rover-avviklingen. Separat genererte de forskjellige avdelingene 2,38 milliarder Euro (på bil), 27 millioner Euro (på mc) og 345 millioner Euro (finansielle tjenester). Vi snakker altså om en margin på rundt 12 % på kjernevirksomheten. Ikke underlig at selskaper som Ford og GM endelig begynner å konsentrere seg om noe av det samme som BMW har bygget opp de siste ti årene. Konsentrert verdiøkning på kjernevirksomheten.