-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Chrysler-van for VW
I desember begynte ryktene å gå. Under Los Angeles-utstillingen fikk vi beskjed. Chrysler skal bygge ny minivan for Volkswagen.
Det er logisk at disse to produsentene skal samarbeide nå. Wolfgang Bernhard var Chryslers nummer to under Dieter Zetsche, til han av fremdeles ganske uforklarlige grunner fikk sparken for nesten to år siden.
Tidligere i år ble han sjef for Volkswagen-delen av VW-konsernet, og han kastet ikke bort mye tid før han gikk til sin gamle sjef og banket ut en avtale om at de to skal dele neste generasjon Dodge- og Chrysler minivans. En biltype VW mangler fullstendig i sin amerikanske modellrekke.
Dealen er at Chrysler gjør det meste av utviklingen, VW trår til der de kan gjøre noe nytte, i tillegg til at tyskerne står for sitt egne helt eksklusive interiør og eksteriør.
Vinn-vinn
For Chrysler betyr det at de kan få bedre utnyttelse av sitt fabrikkanlegg i (sannsynligvis) St. Louis, der det nå skal investeres 1 milliard dollar for å gjøre den mer fleksibel og bedre egnet til å håndtere fremtidige modeller.
For VW betyr det at de kan begynne å kjempe i spennende segmenter der de til nå ikke har vært til stede. Noe trenger de, salget sank med 12 prosent i fjor og de tapte 1 milliard dollars i Nord-Amerika.
Man regner med at bilen vil være i produksjon på slutten av neste år. Det er ikke sagt noe om salgsmål, men kanskje får vi vite mer når den endelige avtalen underskrives i dag på Detroit-utstillingen.
At Bernard antydet 10.000 biler årlig da han fortalte om planene i LA, tror jeg bare vi kan glemme. En alt for konservativ antydning, Touareg alene solgte mer enn 25.000 enheter der i 2004 og 18.000 i fjor. En virkelig brukbar amerikaner må da ha et meget større, og ikke et meget mindre potensiale?