-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
FCA tett på Google
Det er mulig Fiats Marchionne har arrangert et lite kupp igjen. FCA + Google er (litt) sant.

Hva er det som holder de etablerte bilprodusentene så tydelig unna teknologi-kjempene?
Regner de med å være bedre enn dem på IT-AI-feltet også?
Lykke til!
Men antakelig har det ligget skikkelige analyser bak når både Daimler og BMW har sagt nei til å hjelpe Apple med deres selvkjørende-bil utvikling.
Og da det amerikanske Trafikksikkehetsverket på den ene siden slapp de selvkjørende bilene enda mer fri i lovverket, presiserte de en del ting som kunne oppfattes som at de konvensjonelle produsentene hadde fordeler.
For eksempel sier loven at «bremsene skal aktiveres av en form for fot-kontroll.» De sier ikke at det skal brukes føtter, men at bremsen skal aktiveres av noe, der man skal kunne bruke foten.
De fleste tolket dette som at Apple og Google ville møte problemer og omveier, for de utvikler biler uten pedaler og uten ratt.
Såpass vanskelig virket dette at GM litt overraskende sa nei takk til samarbeid med Google. I stedet kjøpte de Cruise Automation, et lite start-up som jobber med autonom-kjøring.
De ga mer enn en milliard dollar for selskapet, så de hadde nok tenkt seg om.
FCA på banen
Men Google lot seg ikke vippe av noen som helst pinne.
Det er nettopp blitt kjent at de har inngått et samarbeid med FiatChrysler (FCA) om en plan som skaper noen snarveier for dem begge.
I første omgang skal FCA bygge 100 Chrysler Pacifica Hybrid-biler som Google kan bygge sin selvkjørings-teknologi inn i, og forske seg videre i vanlig trafikk, på linje med de andre amerikanske bilprodusentene.
Vinn-vinn
– Muligheten til å jobbe tett på FCAs ingeniører vil fremskynde vår innsats for å få en selvkjørende bil i trafikk. Et arbeid som vil gjøre trafikken meget sikrer, og som vil skape helt nye dag-til-dag muligheter også for dem som ikke kan eller vil kjøre bil, sa John Krafcik om avtalen. Han er CEO for Googles robot-bil prosjekt.
Sergio Marchionne var på sin side ikke mindre overstrømmende. – Dette gir oss muligheter til å jobbe som partnere med et av verdens ledende teknologi-firmaer og vil hjelpe oss til å få opp farten i utviklingsarbeidet vårt, sa FCA-sjefen.
En av Bob Lutz’ åtte regler for smart butikk er «Hvis alle andre gjør det, så ikke gjør det du også». Sergio Marchionne er åpenbart en mann som lever etter noen slike prinsipper.