-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hemi tilbake på Woodward
Når motorene brummer tilfreds på nesten tomgang nedover Woodward Avenue i Detroit, ved den årlige motorfesten der, vil kjennere kunne høre en ny lyd. Chrysler gir den nye Hemien gass. Og vil du høre lyden og følge Dream Cruise i år klikker du deg videre inn på http://dreamcruise.org/2002/.


Chryslers nye Hemi-motor
Chryslers nye Hemi-motor
Hemi-motorene ble det mange av, den råeste var vel 426 cid-utgaven som blant annet dro bilene til topps i Daytona 500 i 1964. Gateversjoner av den produserte 425 hester, og selv om det var amerikanske hester dro de bra. Det så vi i Europa også, Facel Vega, Bristol og Monterverdi var bare noen av de eksklusive Europa-merkene som kjøpte slike motorer fra Chrysler.
Det sier egentlig litt om hvor langt fremme de var. Når Chrysler nå lanserer en ny Hemi har den samme ytelse: 1 hk pr. kubikktomme, som motoren hadde i 1964. Nå er det riktignok andre, litt sterkere hester, og man har måttet ta hensyn til utslippsregler som man ikke engang kunne stave for 37 år siden.
Men Hemi kunne man stave, og det står det også på den nye 5,7 liters V-åtteren som blir avduket denne helgen. Den skal først inn i Ram-truckene, men vil selvfølgelig bli å finne i mer brukbare gateracere med tiden. 345 hester ved 5.400 omdreininger vil den nye motoren gi. I forhold til Chryslers nå avgåtte V8 motor på 5,9 liter er dette et skikkelig steg – den yter bare 245 hester. Samtidig vil den nye bruke 8-10 prosent mindre bensin enn den gamle. Og – viktig – den vil ligge på topp i hk-tabellene en stund nå, godt foran Fords og GMs truckmotorer.
Nå har jeg ikke sett snitt-tegninger av motoren enda. Men i motsetning til dagens trend finnes det ikke en eneste overliggende kam her. Vi snakker lange støtstenger. Men vi snakker også to tennplugger pr. sylinder, og det gir et visst håp om at det ikke bare er navnet som er Hemi, men at vi fremdeles kan finne spor av den fasongen i forbrenningsrommene. Det hadde jo vært hyggelig om det er mer enn navnet som har tradisjoner.