-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Berlingo + Ricardo = PSA-hybrid
Det var i grunnen litt overraskende at PSA viser seg å ville bli en Europa-pioner på hybrid. Deres dieselteknologi er i verdensklasse, og motorsamarbeidet med Ford kunne nok ha tatt vare på endel alternative forskningsoppgaver. Men nå forteller franskmennene om et ambisiøst program.

Qinetic kan jeg ikke fortelle dere så mye om, de driver stort sett med oppbevaring av energi, og skal stå for batteripakkene, elektronikken og selve den elektroniske modelleringen i prototypestadiet. Ricardo derimot. Et av verdens eldste motorutviklings-firmaer, de var blant pionerene til å eliminere motorbank, bygget høykomprimerte motorer som gikk bra på lavblybensin og var pioner på effektive dieselmotorer. I det siste har de vært borti racermotorer og –transmisjoner, men selv om deres virksomhet sprer seg over en rekke områder er det fremdeles motor som er kjernevirksomheten.
Og dermed er jeg tilbake til en av favoritthistoriene mine fra mange herrens år tilbake da jeg skulle gå gjennom Ricardos virksomhet og stilte opp på forskningsanlegget i sørøst-England tidlig en torsdags morgen. Imidlertid var det så nydelig vær at de stengte hele sjappa allerede ved lunchtider, og så seilte de ned elven og ut i kanalen for å tilbringe en meget oval week-end på de store båtene de fleste av dem eide. Og vi snakker et stort firma med, også den gang, tre-sifret millionomsetning i Pund, og kunder over hele verden. Men de bare stengte.
Like tilbakelent er det nok ikke i dag, dessuten har dette prosjektet en litt strengere kontroll enn vanlig. Det disse tre partnerne jobber med heter nemlig Efficient-C og 3 millioner pund av det skal betales av offisielle midler under et nytt regjeringsprosjekt som heter Ultra Low carbon Challenge.
Citroën forteller oss (det vil si, de gjør det egentlig ikke, for dette er ikke offisielt ennå) at de skal bruke den 90 hester HDI turbo-dieselen i denne løsningen, sammen med en vekselstrømgenerator som også kan fungere som motor og regenerativ brems. Denne er også motorens startmotor, kan brukes som ekstra kraft-tillegg ved akselerasjoner, eller gjøre at bilen kan kjøre på utelukkende elektrisk drift. Batteriene blir enten nikkel/metall hybrider eller lithium/jern og Qinetic lover avansert elektronikk.
PSA sikter mot formidable prestasjoner, 0-100 på under 13 sekunder, toppfart rett under 160 og et CO2 utslipp på rett under 90 g/km – og det er lavt.
Til uken går starten og partnerne regner med å ha prototypen klar om 18 måneder.