Daihatsu med store planer for Norge

Daihatsu skal øke salget kraftig i Norge. Målet er 1000 nye biler i året. Antall forhandlere skal økes, og fra 2006 skal Daihatsu igjen bli et merke å regne med. Det skal komme en rekke nye modeller både i 2006 og 2007 – men de holder fabrikken tett til brystet. Også overfor importøren.

Publisert Sist oppdatert

Daihatsu eies av Toyota, og fabrikken har spesialisert seg på små personbiler. De er også meget store i Kina.

Nå foreligger det store planer for ekspansjon i Europa. Direktør Dag Asbjørnsen (bildet) i Bertel O. Steen A/S er ansvarlig for Daihatsu (og Kia) og han bekrefter at det foreligger planer om kraftig ekspansjon også i Norge.

- Vi starter opp neste år, sier han. Vårt mål er et salg på 1000 Daihatsu i året. Vi vil øke antall forhandlere fra dagens rundt 30 til 35 i første omgang.

- Hva med nye modeller?

- Vi vet at Daihatsu har masse nytt på gang, men vi har ikke fått den komplette oversikten. Ut fra de signaler vi har ser dette meget interessant ut.

- Det blir fortsatt bare små biler!

- Ja. Og mange kommer med firehjulstrekk.

- Det kommer ikke varebiler eller SUVer?

- Nei, ikke etter det vi vet nå.

De første nye modellene av Daihatsu får trolig verdenspremiere på bilutstillingen i Tokyo i oktober.

- Og der skal vi være, sier Asbjørnsen.

Powered by Labrador CMS