-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota til Malaysia
Nevn et bilmerke fra Malaysia. De som kan svare vil nok si Proton – hvis berømmelse først og fremst ligger i at de eier Lotus. Men det er et stort merke til: Perodua. Nå har Toyota styrket grepet om denne produsenten.

Perodua er delt opp i mindre selskaper, produksjons- og markedsføring, blant annet, med et holding-selskap på toppen. Toyota har gjort dette så snedig at Perodua fremdeles betraktes som lokalt men i realiteten bestyres det helt av Toyota nå.
Det er to åpenbare strategiske mål bak dette grepet. Det ene er det åpenbare at man ønsker å få en enda større andel av deler av bilmarkedet i ASEAN-området. Perodua er det eneste bilmerket som fokuserer på biler med motorer mindre enn 1000 ccm, og burde ha alle muligheter for å styrke sin posisjon. I dag er produksjonsvolumet på størrelse med SAABs – en del over 100.000 biler/år – og ambisjonsnivået er også tilsvarende SAABs: 250 – 300.000 biler/år. Den nye modellen, Kelisa, som debuterte for noen måneder siden skal være med på å få produksjonen opp. Med den byr Perodua nå på fem Daihatsu-avledede modeller.
Det andre formålet er mindre åpenbart. Men Toyota er ute etter store underleverandører til egen produksjon. Men de må selvfølgelig møte kravene til kvalitet og null-feil kriteriene. Det er det nok få av dagens underleverandører i Malaysia som gjør. Men nå som Perodua kommer til å innføre Toyotas innkjøps-politikk vil man nok snart se hvilke underleverandører som er villige til å satse og som derved – på sikt – også kan bli partnere for Toyota.
At de lokale myndighetene har sett gjennom fingrene med et par forretningsmessige snarveier i denne Toyota/Perodua-operasjonen blir sett på som et signal fra regjeringen om at de kunne tenke seg flere industri-investeringer og at de ikke lenger i samme grad vil insistere på det nasjonale innholdet.