-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Toyota til Malaysia
Nevn et bilmerke fra Malaysia. De som kan svare vil nok si Proton – hvis berømmelse først og fremst ligger i at de eier Lotus. Men det er et stort merke til: Perodua. Nå har Toyota styrket grepet om denne produsenten.
Perodua er delt opp i mindre selskaper, produksjons- og markedsføring, blant annet, med et holding-selskap på toppen. Toyota har gjort dette så snedig at Perodua fremdeles betraktes som lokalt men i realiteten bestyres det helt av Toyota nå.
Det er to åpenbare strategiske mål bak dette grepet. Det ene er det åpenbare at man ønsker å få en enda større andel av deler av bilmarkedet i ASEAN-området. Perodua er det eneste bilmerket som fokuserer på biler med motorer mindre enn 1000 ccm, og burde ha alle muligheter for å styrke sin posisjon. I dag er produksjonsvolumet på størrelse med SAABs – en del over 100.000 biler/år – og ambisjonsnivået er også tilsvarende SAABs: 250 – 300.000 biler/år. Den nye modellen, Kelisa, som debuterte for noen måneder siden skal være med på å få produksjonen opp. Med den byr Perodua nå på fem Daihatsu-avledede modeller.
Det andre formålet er mindre åpenbart. Men Toyota er ute etter store underleverandører til egen produksjon. Men de må selvfølgelig møte kravene til kvalitet og null-feil kriteriene. Det er det nok få av dagens underleverandører i Malaysia som gjør. Men nå som Perodua kommer til å innføre Toyotas innkjøps-politikk vil man nok snart se hvilke underleverandører som er villige til å satse og som derved – på sikt – også kan bli partnere for Toyota.
At de lokale myndighetene har sett gjennom fingrene med et par forretningsmessige snarveier i denne Toyota/Perodua-operasjonen blir sett på som et signal fra regjeringen om at de kunne tenke seg flere industri-investeringer og at de ikke lenger i samme grad vil insistere på det nasjonale innholdet.