Toyota til Malaysia

Nevn et bilmerke fra Malaysia. De som kan svare vil nok si Proton – hvis berømmelse først og fremst ligger i at de eier Lotus. Men det er et stort merke til: Perodua. Nå har Toyota styrket grepet om denne produsenten.

Publisert Sist oppdatert

Perodua er delt opp i mindre selskaper, produksjons- og markedsføring, blant annet, med et holding-selskap på toppen. Toyota har gjort dette så snedig at Perodua fremdeles betraktes som ”lokalt men i realiteten bestyres det helt av Toyota nå.

Det er to åpenbare strategiske mål bak dette grepet. Det ene er det åpenbare at man ønsker å få en enda større andel av deler av bilmarkedet i ASEAN-området. Perodua er det eneste bilmerket som fokuserer på biler med motorer mindre enn 1000 ccm, og burde ha alle muligheter for å styrke sin posisjon. I dag er produksjonsvolumet på størrelse med SAABs – en del over 100.000 biler/år – og ambisjonsnivået er også tilsvarende SAABs: 250 – 300.000 biler/år. Den nye modellen, Kelisa, som debuterte for noen måneder siden skal være med på å få produksjonen opp. Med den byr Perodua nå på fem Daihatsu-avledede modeller.

Det andre formålet er mindre åpenbart. Men Toyota er ute etter store underleverandører til egen produksjon. Men de må selvfølgelig møte kravene til kvalitet og null-feil kriteriene. Det er det nok få av dagens underleverandører i Malaysia som gjør. Men nå som Perodua kommer til å innføre Toyotas innkjøps-politikk vil man nok snart se hvilke underleverandører som er villige til å satse og som derved – på sikt – også kan bli partnere for Toyota.

At de lokale myndighetene har sett gjennom fingrene med et par forretningsmessige snarveier i denne Toyota/Perodua-operasjonen blir sett på som et signal fra regjeringen om at de kunne tenke seg flere industri-investeringer og at de ikke lenger i samme grad vil insistere på det ”nasjonale innholdet.

Powered by Labrador CMS