-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedsfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Innendørs dekktesting
Dekkprodusenten Continental har åpnet et 300 meter langt innendørs testanlegg på Contidrom utenfor Hannover. Anlegget inkluderer også en innendørs isbane.
Continental har døpt sin nye baby AIBA, Automated Indoor Braking Analyzer. I dette navnet skjuler det seg det faktum at bremseprøver kan kjøres helautomatisk – det vil si uten fører i bilene – 24 timer i døgnet 365 dager i året.
Anlegget betyr at bremseprøver på både sommer- og vinterdekk kan kjøres på alle tider av året, helt uavhengig av utendørs temperatur, nedbør og vind. Dessuten blir det lettere å gjenskape like forhold selv om målinger skjer med ukers eller måneders mellomrom.
100.000 tester
I praksis regner Continental med å kjøre 100.000 bremseprøver i året i det nye anlegget, innenfor en nøyaktighet på pluss/minus 1 grad Celsius og et maksimalt avvik i friksjonskoeffisient på 0,05.
Innendørsanlegget har en rettstrekning med lengde 300 meter hvor testbilene er koblet til en ledeskinne som sørger for å gi bilene en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder. I hver ende av hallen er det en svingskive som sørger for at bilene kjapt bringes tilbake til utgangspunktet.
Utskiftbar vei
Et fiffig system med tre utskiftbare veibelegg, enheter som hver er 75 meter lange og veier 120 tonn, utgjør selve bremsestrekningen. Det vil si at ulike typer veibelegg, for eksempel helt forskjellig asfalt, kan skiftes ut i løpet av mindre enn ti minutter.
Denne bremsestrekningen tilsier at bremseprøvene kan kjøres med hastigheter inntil 100 km/t på tørr vei og inntil 85 km/t på våt.
Også ishall
Isbanen, som er bygget vegg i vegg med det automatiske anlegget, har en bremseflate som er 58 meter lang. Det betyr at hastigheten her er begrenset til ca. 25 km/t.
Istemperaturen kan styres innenfor yttergrenser mellom 1 og 10 kuldegrader. Her er det ikke lagt opp til automatisk testing, så alle bremseprøver på isbanen skjer med fører i bilen.
Continental har investert et betydelig beløp i sitt nye AIBA-anlegg, men det nærmeste vi kommer et konkret tall når vi spør pressesjef Alexander Bahlmann, er «et tosifret antall millioner euro».