-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Færre Toyota-feil enn fryktet
Toyota har kartlagt at det er under 25.000 biler i Norge som må sjekkes for feil på gasspedalen. Nå kommer delene – og jobben kan starte.

Ved å gjennomgå alle lister over eiere, har Toyota Norge kommet til at det er i underkant av 25.000 biler som nå skal innkalles til skifte av en del på gasspedalen. Tidligere var det snakk om minst 32 000 biler.
I morgen kommer den første forsendelsen med deler flybårent til Norge – og jobben med å sjekke bilene kan starte. Neste forsendelse kommer 15/2 og deretter blir det normale leveringer.
Adm. direktør Lars Erik Årøy (bildet) sier at ingen skal være i tvil om at Toyota-organisasjonen skal løse problemene og sørge for at bilene blir hundre prosent i orden.
LES OGSÅ: Kostbar gassfeil
- Har vi gjort en for dårlig jobb, skal vi sørge for å utbedre alle feil, sier han. Dette blir en enorm dugnad der ikke minst forhandlerne satser for fullt for at feilene skal utbedres raskest mulig.
- Da vi spurte forhandlerne hvor lang tid de ville trenge på å utbedre feilene, var svarene: ”Skaff oss bare delene, så skal vi legge alt annet til side og gjerne jobbe døgnet rundt for å gjøre selve skiftejobben”.
Toyota Norge har sagt at de skal ha utbedret alle feil senest innen 3 måneder for å være på den sikre siden. Mange forhandlere mener det mer vil dreie seg om en måned – bare det kommer nok deler.
Stopp på utleveringer
Toyota Norge har gjort et par umiddelbare tiltak:
• Ingen nye biler skal utleveres til kunde før de er modifisert.
• Om en bruktbilkunde ønsker bilen levert før modifisering, har vi bestemt å godta det, under forutsetning av at kunden også får all informasjon om senere tilbakekalling.
- Vi har ikke hatt mange henvendelser fra bekymrede kunder, sier Årøy. De fleste henvendelser er kommet fra media som gjerne har funnet en klagende bileier.
Gasspedal i veska
Årøy har hatt meget god erfaring med å ha en gasspedal i stresskofferten. Og om noen begynner å snakke om tilbakekallingene, trekker han fram pedalen og viser de skivene som må skiftes.
- Det bruker å berolige, sier han.
Uvirkelig mareritt
Toyota-sjefen innrømmer at de siste ukene nesten har vært uvirkelige med alle rapporter om feil.
- Det blir også behov for å gjøre mindre utbedringer på den nye versjonen av Prius – men det er en liten jobb og det er bare et veldig lite antall biler.
Nå starter det som er en av tidenes største tilbakekallingsaksjoner i Norge. Det spesielle er at alle bilene må inn til sjekk så raskt som mulig. Nå sendes det brev til kundene og deretter setter forhandlerne i gang med sin viktige jobb.
- Dette skal vi løse, sier Årøy. Ikke minst takket være strålende innsats fra forhandlerne og deres ansatte samt medarbeiderne hos importøren.