-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Økt fart i salg av bruktbiler
Selv om nybilsalget bremser, er det god fart i omsetningen av brukte. Særlig i salget nyere brukte. Det gjør at lagrene hos merkeforhandlerne nå er på vei nedover.


Firma Erik Arnesen i Oslo selger Audi, Merecdes og Volkswagen. Hittil i år har de redusert antall brukte biler med 35 prosent. Daglig leder Jan-Erik Reindsborg til høyre sier at prisene ble nedjustert på de fleste modellene i slutten av desember i fjor. B
Salget av brukte biler følger ikke trenden fra nye biler. I januar ble det omsatt flere bruktbiler enn i et "normalår". Spesielt på de yngre brukte bilene er omsetningen høy, og økende fra i fjor.
Bilkrise på hell?
- Bilkrisen kan være på hell, sier presidenten i Norges Bilbransjeforbund Tormod Harila. Det skjedde noe i annen halvdel av januar, hvor det har vært økt aktivitet i bilhallene, særlig rundt de brukte bilene.
Harila mener at lavere rente og positive signaler fra Norges Bank og Regjeringen er forklaringen. Det var merkbart i butikkene, nærmest dagen etter at renten ble satt ned, forteller han.
Mangler brukt
Bransjeorganet BilNytt.no har foretatt en rundspørring til bilforhandlere landet rundt. De er samstemte i sitt syn: Det er bra fart i bruktbilsalget om dagen.
- Vi mangler nå rundt 50 brukte biler, sier Lars Dahl i RøhneSelmer i Oslo. Det er 20 år siden sist vi manglet så mange biler.
- Vi har solgt selv dyre biler, forteller Terje Jochumsen hos Gumpen Bil Vest i Kristiansand. Vi er nesten utsolgt på brukte Audi A6 og i januar solgte vi faktisk tre brukte Audi A8.
- Bruktbillageret hos oss er redusert med 35 prosent, sier daglig leder Jan.Erik Reinsborg hos Erik Arnesen Bryn. Fortsatt skulle vi gjerne redusert litt til – men starten på året har vært meget bra.
Prisene satt ned
Prisene på brukte biler ble hos de fleste bilforhandlere justert ned ved årsskifte. Det er vanlig. I desember var det for store lager – og mange var pessimistiske for utviklingen i første kvartal.
- For bransjen var det nok snakk om en reduksjon i verdi med mange millioner kroner, sier Tormod Harila. Det betyr at prisene på brukte biler i dag er lave, og med den salgstakten vi ser nå er det nok vanskeligere å prute. Det er alltid slik – at er det overskudd på brukte biler er det kjøpers marked – er det mer balanse er det selgers marked.
Stor salg av nyere brukt
Det er særlig godt salg av nyere bruktbiler. Kundene spør i økende grad etter demonstrasjonsbiler.
- Dessverre solgte vi dem i desember i fjor, sier Geir Holum hos Nissan-forhandler Witro i Trondheim. Men vi merker helt klart at kundene søker etter nyere brukt i stedet for å velge ny bil. Han er leder av Nissans norske forhandlerforening og sier at rapportene fra hele landet er entydig. Kundene er tilbake i bilbutikkene.
Salget av nye biler er tregere. Årsaken er i første rekke at næringslivet er nærmest helt fraværende. I dag er det privatkundene som dominerer, og de ser mest på brukt.
Trygghet i utrygge tider
- Vi har hatt tidenes beste start på et nytt år, sier Frode Hebnes i Bilia-gruppen. Vi har redusert antall brukte biler med over 20 prosent. Vi merker at bilkundene jakter på trygge kjøpe. Det er normalt i utrygge tider. Vi har stor interesse for vår kampanje der kundene får 24 måneders garanti, bytterett og ikke minst 1 prosent fast rente i to år.
Mange bilforhandlere kan ordne finansiering av brukte biler gjennom bilimportørenes egne finansselskaper.
- Bilkundene søker mot de trygge bruktbilene, sier Jan Gjermundsen i Gjermundsen Auto i Tønsberg. Det vil si mot kjente japanske og koreanske merker som Toyota, Mazda, Hyundai, Nissan og Honda.
Ikke alt like lett
- Vi sliter med brukte varebiler, sier konserndirektør Arvid Sulland i Sulland-gruppen. Interessen for brukte personbiler er derimot meget god – langt bedre enn vi hadde forventet.
Det er særlig typiske SUVer med grønne skilter som er problemet. Det er tydelig at det ikke lengre er veldig inne å kjøre typiske stasjonsvogner og SUVer som blir varebil i Norge på grunn av statskassa.
Det er også til salgs langt flere kassebiler enn normalt. Årsaken er at mange bedrifter kan redusere sin bilpark i forbindelse med redusert aktivitet. Det er nå kjøpers marked på brukte varebiler. Aldri har utvalget vært større.
Bruktimporten borte
- Vi merker at bruktimporten nærmest er helt borte, sier Erik Staavi i Møller Bil. Det er landets største kjede av bilforhandlere.
Landets VW-forhandlere har samlet rundt 5000 brukte biler på lager – og det reduseres for hver dag som går.
- Kontraktsinngangen for brukt er bra, sier leder av forhandlerforeningen, Espen Rød som til daglig er å finne hos Erling Rød AS i Askim.
Med dagens omvekslingskurs norske kroner – euro er det langt mindre lønnsomt å importere brukte biler. Selv om hele EU svømmer over av bruktbiler – er gunstig pris mer avhengig av valutakurs.
Brukt vil ikke øke
Lavt nybilsalg fører til redusert antall innbyttebiler til bilforhandlere. Bransjen hevder at det vil ta sin tid før salget av nye biler er på normalt nivå – og dermed vil man kunne holde lave bruktbillagre. Det er klare tegn til at merkeforhandlere selv kjøper opp brukte biler som legges ut for salg.
Landets største Suzuki-forhandler, Oddvar Bjelde & Co utenfor Bergen, vurderer hver dag om de skal kjøpe inn kurante brukte Suzuki fra store deler av Sør-Norge. Norges største kanal for brukte biler, www.finn.no, blir studert hver eneste dag på jakt etter gode kjøp.
Bilkrisen over?
Presidenten i Norges Bilbransjeforbund Tormod Harila ser det som et godt signal at bruktbilsalget nå er tilbake som i et normalår.
- Det betyr ikke at vi kan avlyse de problemer bransjen står overfor, sier han. Si gjerne at det har blåst storm – nå nærmer vi oss stiv bris – men vinden kan fortsatt øke eller løye. Det gjelder å ha is i magen.
- Men bilkundene bør utnytte sjansene. Nå er prisene på brukte biler på sitt absolutt laveste. Årsaken var at mange nedjusterte prisene på slutten av 2008. Nå er det godt utvalg av biler – men det krymper fra dag til dag. Det vil gå lenge før man vil se så lave priser på brukte biler som nå. Straks lagrene er mer normale – blir det også mer normale priser.