-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Typisk norsk med takboks
Nordmenn kjøper flere takbokser enn alle andre, og mange betaler noen tusenlapper ekstra for riktig design og farge.

– Norske bileiere kjøper nå 25 000 takbokser i året. Salget har økt jevnt og trutt de senere årene. Det er flere som velger boks enn enkle skiholdere, sier Marte Glende, produktsjef i utstyrskjeden BilXtra.
Det går mest av de rimelige Thule-modellene i plast, der fargevalget er svart og sølv.
– Men det er stadig flere som betaler ekstra for en lavtliggende, lekker boks i glassfiber. Noen vil også ha den lakkert i bilens farge. Det er ganske unikt for Norge og forekommer sjelden ellers i verden, sier Glende.
Takboksene brukes til frakt av både ski og annen bagasje, og etterspørselen er jevnt høy hele året.
I verdenstoppen
– Vi er helt klart verdensmestre i bruk av takboks. I Norge selges det 10 000 flere i året enn i Sverige, og fire ganger så mange som i Danmark, sier Lars Johnsrud, daglig leder i Packline, som leverer en tredjedel av takboksene som selges her i landet.
Over alt utenfor Norden er forekomsten svært mye lavere.
– I Tyskland, med over 80 millioner innbyggere, selges det 75 000 takbokser i året. Det er heller ingen etterspørsel av betydning etter løsninger motivert av utseende og design, sier Johnsrud.
Prisen på en takboks varierer fra 2000–3000 kroner til langt over 10 000. Takstativet boksen skal monteres på koster fra rundt 1500 kroner. Eventuell spesiallakkering kommer i tillegg, og kan fort bli like dyr som selve boksen.
– Lakkering bestilles først og fremst ved kjøp av boks til nye biler. Ofte er det snakk om firma- eller leasingbiler. Ved leasing blir jo ekstrakostnaden ganske beskjeden per måned, kanskje rundt 40 kroner, sier Lars Johnsrud.
Farlige feil
Uansett hva slags type takboks man velger er det viktig at den monteres og brukes riktig, påpeker Marte Glende i BilXtra.
– Dårlig montering kan gjøre boksen til et livsfarlig prosjektil ved bråstopp, og feil lasting kan føre til at bilen slingrer ved unnamanøvrering, sier Glende.
En vanlig feil er å laste boksen for tungt, mener hun.
– Tung bagasje skal i bagasjerommet, ellers heves bilens tyngdepunkt for mye. Dessuten er det viktig å kontrollere at boksen er ordentlig lukket og låst før man kjører, sier Marte Glende.