Ny kvalitetsalarm hos US-Ford

Da Nick Scheele overtok som driftsjef for hele Fords globale operasjon, sa han at kvalitetsforbedring var et av de mest kritiske målene i den nye snuoperasjonen. Nå fikk han et nytt eksempel på hvorfor: en ny 2002-modell må inn og fikses.

Publisert Sist oppdatert

Dem var det 804 av, mens de 374 som allerede var ute hos kundene også må tilbake, tvert. Problemer med bakakselen, og her er det ikke bare snakk om å etterse et feste eller bytte et lager, nei her må hele bakakselen ut og byttes med en ny. Problemer med det støpte diff-huset, later til å være forklaringen. Det betyr store glipp i kvalitetskontrollen igjen – både hos leverandør og hos kunde (Ford).

Som vanlig er det ganske dramatisk beskrivelse av hvordan det kan oppstå et problem, og som vanlig vil det kunne skje under ganske dramatiske øvelser. For det første må du ha masse last. For det andre må du stå på et lav-friksjons underlag. For det tredje må du akselerere slik at bakhjulene virkelig spinner. Når de da endelig er kommet seg bort på fast underlag og får et grep, kan du høre en slite-lyd bakfra som kan indikere et diff-problem. Og dersom ikke det utbedres kan det resultere i at diffen låser seg, hvilket kan resultere i at bilen kjører av veien.

Ford hadde en rekke tilsvarende tilbakekallinger av flunkende nye biler i fjor. Denne nye aksjonen bedrer jo ikke akkurat renommeet.

Powered by Labrador CMS