-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Første Kinabil i Europa?
Selv om SsangYong nå er kinesisk eid, er det kanskje galt å kalle den kinesisk. Men om Jiangling er det ingen tvil. 80 prosent kinesisk (og 20 prosent Ford) og på full fart inn i Europa.
En av Nederlands minst kjente rallyførere, Peter Bijvelds, 26 år gammel, 191 cm høy, 82 kg og singel (i følge hjemmesiden hans) er i ferd med å gå gjennom den Kinesiske Mur. Ved at han har gjort en avtale med Jiangling Motors Corp om import av deres Landwind til 27 land i Europa. (Norge er et av dem.)
Bilen, som skal hete JMC Landwind i Europa, er allerede på gata i Nederland, der den koster fra 17.000 euro til 20.000 for den dyreste, som blant annet har en 2,8-liters Isuzu diesel. Den har standard mål, 475 x 180 x 175 cm, veier fra 1640 til 1790 kg og har ikke alt for avanserte spesifikasjoner, selv om den nok heller bør sammenliknes med en Opel Frontera enn en Galopper.
Det haster for Bijvelds å få bilen ut, fordi dersom den ikke blir typegodkjent før den 1. oktober, må motorene oppfylle Euro 4 med en gang. Det gjør de ikke, så en typing før den datoen gjør det mulig for ham å selge disse bilene frem til 2008 uten å endre motorene. Derfor sier han mai når det gjelder Belgia og Nederland, han er i ferd med å gjøre avtaler med tyske forhandlere, og andre henvendelser vil han sikkert ønske velkommen.
Denne produsenten er statseid, ligger i Jiangxi provinsen, har jobbet sammen med Isuzu (bare teknisk, ikke økonomisk) fra 1984, men i 1995 kjøpte Ford opp 20 prosent av selskapet. Den eneste Ford-forbindelsen er imidlertid at de bygger Transit på lisens for det lokale markedet.
Lastebiler er hovedproduktet, men pick-ups og SUVer blir stadig viktigere. At de også har en SUV som heter Simen ser jeg på som en klart formildende omstendighet. Det er nesten enda bedre enn Skodas kommende Laura.