Hvem drepte el-bilen?

For 90 år siden gikk det en glimrende konspirasjonsteori verden rundt. Den dreide seg om hvordan oljeindustrien tok livet av el-bilen fordi den var redd for ikke å få solgt bensinen sin. Til og med Ford-vennen Thomas A. Edison hevdet dette. Nå er vi der igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer tre solide bilfilmer denne høsten. Miami Vice, Cars – The Movie, og ”Who killed the Electric Car”. Den siste er den typiske lavbudsjettfilmen som nå er gjort mulig med den ikke alltid så velsignede moderne digitale teknologien. Hvem som helst kan bli filmprodusent nå.

Denne filmen tar utgangspunkt i GMs progressive EV1, den tøffeste, teknologi-tyngste elbilen i verdenshistorien. Historien om hvordan den forholdsvis motvillig ble leaset ut, i forholdsvis små antall, og så plutselig om hvordan EV1-programmet ble strammet inn og alle bilene sendt på skroten, er lavet til en elegant liten konspirasjonsfilm.

Parallelt med EV1-historien er også historien om regelverket i California som sakte og sikkert ble mykt opp fra noe som var umulig å oppnå, til noe som er nesten mulig.

Det hele gir gode muligheter til å formulere noen hit-teorier som ikke står tilbake for de vi har møtt i forbindelse med Hvem drepte JFK-historier. Begge disse amerikanske eventyrene har forresten en del felles nevnere. Ikke minst en samling fanatikere som meget sterkt klarer å fremme eget syn.

Nå er det jo dessverre et par elementer som gir konspirasjonsfolket vann på mølla. GMs merkelige reklamekampanje for EV1, for eksempel, for lå milelangt unna vanlige måter å få folk til å akseptere en ny bilidé på. Eller et hemmelig notat fra foreningen for amerikanske bilprodusenter, som anbefalte en PR-innsats for å demme opp for den ”voksende aksepten for elektriske biler”.

Det er imidlertid et par detaljer filmskaperne har oversett. For eksempel at det er flere elektriske RAV4 i kundenes hender i dag, enn det total-antallet EV1 ble bygget i. Så hva betyr myrdet da? Men industriens hovedargument, at el-bilen ikke ble myrdet, men at den tok livet av seg selv, simpelthen fordi den ikke leverer, er ikke berørt i det hele tatt.

Nå kunne jeg kanskje godtatt deler av denne filmen hvis den hadde vært underholdende eller bra presentert. Dessverre er den ikke eller gjør den ikke det heller.

Jeg ser ikke for meg noen enorm premierefest utenfor Klingenberg her.

Powered by Labrador CMS